1981 het jaar waarin ik 14 werd. (Yes, I'm that old

)
Het gat waar ik toen woonde (Egmond aan Zee) had zelfs 2 "Amusementshallen" want veel toeristen natuurlijk in de zomer.
Alles is daar wel zo'n beetje voorbij gekomen aan top 80's arcade-games. Erik zou als woodie-liefhebbert helemaal uit z'n plaat zijn gegaan.
Niets maar dan ook helemaal niets gemist aan de rise and fall van gokhallen in Nederland. De verhalen die ik overgehouden heb aan die tijd zijn zo talrijk en bizar dat ik er een boek mee zou kunnen vullen... (mss doe ik dat wel eens .... memoires en bekentenissen van een arcade-80's-addict.....)
Wat meer on topic nu maar ff .... arcade en consoles staan qua gevoel bij mij wat los van elkaar. Tuurlijk het zijn allemaal videogames, maar zoals Dexx ook al aangeeft waren die Arcade-versies veruit superieur aan wat er thuis te beleven viel op de 2600. (Coleco was later de machine die nog het dichstbij kwam. Die staat dan ook nog boxed op zolder).
Bij mij zou het 1, console, het ander, arcade, nooit kunnen vervangen. Ze vullen elkaar aan en geven andere spelbelevingen en geven andere herinneringen.
Rudie heeft ook een punt met dat een game een herinnering (verhaal er omheen) moet hebben. Heeft ie gelijk in. Meestal gaat dat vanzelf.
Alleen net als Marc heb ik ooit mijn SNES verzameling de deur uitgedaan. Heb ze nu ntsc-j terug gekocht. Maar vaak als ik mijn "nieuwe" DK Country speel denk ik: toen ik de PAL-versie haalde -ergens medio jaren 90- zat ik op weg naar de gamesshop in een kettingbotsing met de auto (yes, that old, kweet het

).
Zo zijn de verhalen en de games niet verloren gegaan, ook al hoort dat verhaal niet bij de fysieke cartridge die ik nu heb.
Of dat je een PAL saturn haalt voor 1149 gulden en dat Virtua Fighter mijn maten en mij versteld lieten staan van de Arcade-polygoon-ervaring thuis.
Of de PU uitlachen dat ze Mario Kart een mager zesje gaven terwijl iedereen in mijn omgeving aan slaap tekort leed door die game.
Mijn arcadeliefde zit dus diep, heel diep, Hasan verwoord het nog het beste: zit nu in het DNA verzegeld.
Consoles ook prima, maar zit net iets minder in het DNA....
/2 cents