What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Arcade minds: geeft uw mening!

1981 het jaar waarin ik 14 werd. (Yes, I'm that old :) )

Het gat waar ik toen woonde (Egmond aan Zee) had zelfs 2 "Amusementshallen" want veel toeristen natuurlijk in de zomer.

Alles is daar wel zo'n beetje voorbij gekomen aan top 80's arcade-games. Erik zou als woodie-liefhebbert helemaal uit z'n plaat zijn gegaan.

Niets maar dan ook helemaal niets gemist aan de rise and fall van gokhallen in Nederland. De verhalen die ik overgehouden heb aan die tijd zijn zo talrijk en bizar dat ik er een boek mee zou kunnen vullen... (mss doe ik dat wel eens .... memoires en bekentenissen van een arcade-80's-addict.....)

Wat meer on topic nu maar ff .... arcade en consoles staan qua gevoel bij mij wat los van elkaar. Tuurlijk het zijn allemaal videogames, maar zoals Dexx ook al aangeeft waren die Arcade-versies veruit superieur aan wat er thuis te beleven viel op de 2600. (Coleco was later de machine die nog het dichstbij kwam. Die staat dan ook nog boxed op zolder).

Bij mij zou het 1, console, het ander, arcade, nooit kunnen vervangen. Ze vullen elkaar aan en geven andere spelbelevingen en geven andere herinneringen.

Rudie heeft ook een punt met dat een game een herinnering (verhaal er omheen) moet hebben. Heeft ie gelijk in. Meestal gaat dat vanzelf.

Alleen net als Marc heb ik ooit mijn SNES verzameling de deur uitgedaan. Heb ze nu ntsc-j terug gekocht. Maar vaak als ik mijn "nieuwe" DK Country speel denk ik: toen ik de PAL-versie haalde -ergens medio jaren 90- zat ik op weg naar de gamesshop in een kettingbotsing met de auto (yes, that old, kweet het :) ).
Zo zijn de verhalen en de games niet verloren gegaan, ook al hoort dat verhaal niet bij de fysieke cartridge die ik nu heb.
Of dat je een PAL saturn haalt voor 1149 gulden en dat Virtua Fighter mijn maten en mij versteld lieten staan van de Arcade-polygoon-ervaring thuis.

Of de PU uitlachen dat ze Mario Kart een mager zesje gaven terwijl iedereen in mijn omgeving aan slaap tekort leed door die game.

Mijn arcadeliefde zit dus diep, heel diep, Hasan verwoord het nog het beste: zit nu in het DNA verzegeld.
Consoles ook prima, maar zit net iets minder in het DNA....

/2 cents
 
Mooi verwoord Onno. :) Ik ben ook één van de oudjes hier, In 1981 was ik 12 jaar oud. Ik had het geluk dat mijn lokale cafetaria altijd de nieuwste woodies had staan. Heb nieuwe releases meegemaakt van Pacman, Galaxians, Phoenix, Scramble, Joust, Defender, etc. etc. moet je voorstellen! En af en toe de fiets pakken met m'n maatjes op zoek naar andere friettenten of zij nog wat nieuws hadden, Geweldig! Het lijkt ook als de dag van gisteren deze herinneringen.

Arcade gaming had zo'n impact op mij dat ik het hele land afging op zoek naar arcadehallen. Arcade was waarschijnlijk ook vanaf toen al in m'n DNA gegraveerd. Was vooral te vinden in Apeldoorn, Utrecht of Amsterdam. Wat een feest was dat. Deventer waar ik toen woonde had verder geen arcadehal of zo.

De reden dat ik een console thuis wou hebben was natuurlijk alleen maar om de arcade beleving ook thuis te hebben. Dat viel natuurlijk vet tegen op een woodie Atari 2600. :) (snif)

Kan hier uren over doorgaan en ben ook echt blij dat ik deze videogame ontwikkelingen bewust heb meegemaakt. Vraag me soms af hoe de kids dat tegenwoordig ervaren met al die hightech consoles.
 
goatboy":3nopd6iy said:
Vraag me soms af hoe de kids dat tegenwoordig ervaren met al die hightech consoles.

Daar snijd je een goed punt aan Henk en ik kan je vertellen dat zoals de huidige ontwikkeling van Games gaat het ook voor de kleinste gamers onder ons te snel gaat.
Ik heb hier vaak discussies over, ook met onze Gameshop in Den Haag, die al 30 jaar in het vak zit en als eerste de Neo Geo te koop had in Den Haag, mss zelfs Nederland. Hij zegt ook dat als er nu een remake zou komen van de SNES het absoluut een hit zou kunnen zijn, simpelweg omdat het playable is, cartridges zijn en niet al te ingewikkeld is.
Je kan wel zeggen dat we als mensen steeds slimmer worden, geloof me dat wij een heel goed aanpassingsvermogen hebben, maar de ontwikkelingen op computergebied niet bij kunnen benen. Men evolueert niet zo snel als computers, daar gaan generaties overheen.
Wat ik hiermee wil zeggen dat de eenvoud het nu nog altijd wint van complexiteit.
Daarmee bedoel ik niet dat de spellen makkelijker zijn, want ik denk dat ze vroeger juist moeilijker waren, alleen het playmechanisme is vaak te ingewikkeld en je kan zeggen wat je wilt maar al die nieuwe technologiën werken simpelweg NIET!
Weet je hoe vaak ik bij mijn kinderen moet zitten om de kinect weer eens te kalibreren of de Wii mote plat gelegd moet worden, omdat de Wii het weer eens kwijt is. Het is allemaal grappig maar second nature is het nog lang niet.

Op school gebruiken ze ook nog steeds pen en papier om het schrijven te leren en is cker nog niet alles op de computer.
Disney is nog steeds heel slim en brengt om de 7 jaar weer dezelfde film op de markt, omdat er dan weer een nieuwe generatie kinderen is en die vinden het ook weer net zo leuk. Capcom brengt ook weer dezelfde game op de markt met alleen een grafische overhaul, maar mechanism hetzelfde.
Muziekinstrumenten veranderen ook niet om de 5 jaar in andere instrumenten.
Ik kan zo uren doorgaan en bottom line is dat wij niet zo niche zijn dan we denken en iedereen het klassieke gamen leuk vind, alleen de maatschappij heeft voor de mensen bepaald dat het een andere kant op moest en wij zijn alleen maar onszelf gebleven en hebben ons niet geheel door de stroom laten meevoeren AND THEREFORE WE ARE BLESSED!! HALELUJA!! :lol: :lol:
 
Allemaal helemaal mee eens. Ik was in 1981 7 jaar oud (nu we toch met leeftijden aan het smijten zijn); ook ik heb de arcades in rotterdam en scheveningen veeeel bezocht. En ja, ook snackbars in heel Dordrecht afgestruind. Kan me herinneren veel Golden Axe gespeeld te hebben.

En over dat hebben van een verhaal bij een game: heerlijk. Vooral in de tijd dat er nog geen Internet was en je daadwerkelijk op je fiets naar de stad ging om een game te halen. Later via vrienden games uit Japan over laten komen. Wat nou online; bellen naar Japan om door te geven welke game er gekocht moest worden (en als gift verzonden graag :-)). En met welke game bedoel ik dan zelfs: "doe maar iets met vliegtuigen". Vaak zat games gekregen waar mensen in NL werkelijk nog nooit van hadden gehoord ;-)

Wat een tijden.. word er weer helemaal warm van als ik er aan denk.
 
Ik heb ong. 6 jaar geleden mijn (veel te dure) New Astro City gekocht bij Arcade Rick in duitsland. Ik heb er veel voor moeten verkopen waaronder mijn Neo Geo Aes (die ik vlak na de release had aangeschaft) + 30 games , Game & Watch verzameling , Radiant Silvergun etc. om het te kunnen bekostigen.

Maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Arcade is en blijft voor mij het echte werk. En ik geniet alleen al van de vormgeving van de japanse cabs en kan ook net zoals zovelen hier de cab aanzetten en dom naar het scherm staren en genieten.

Ik heb inmiddels wel weer een Neo Geo Aes aangeschaft, maar toch speel ik deze spellen liever op mijn cabs. De Neo Geo staat er gewoon voor zijn Aesthatics zeg maar.

Ook ben ik een zeer groot Street Fighter fan en het spelen van de console poorts van deze spellen voelen niet als echt. De arcade versies zijn de real deal.
 
1150 euro incl. MVS boardje met Metal Slug 5, toendertijd was er geen enkele andere mogelijkheid een Japanse cab naar Nederland te halen. Zag vandaag met Hasan dat die idioot weer bezig is.

http://rikko-amuze.com/
 
Ken":16rrxvwv said:
1150 euro incl. MVS boardje met Metal Slug 5, toendertijd was er geen enkele andere mogelijkheid een Japanse cab naar Nederland te halen. Zag vandaag met Hasan dat die idioot weer bezig is.

http://rikko-amuze.com/

Hij is al ruim een jaar bezig. Zie mijn eerdere post: http://www.nozomi.nl/forum/viewtopic.php?p=26900#26900

Moet je nu geen zaken meer mee willen doen. Heb er in het verleden ook wel eens aan gedacht een Naomi bij hem te bestellen. Was ook onbetaalbaar. Uiteindelijk gewacht tot de prijzen op EBay wat zakten.
 
Om maar even bij de prijs van 1150 te blijven, dat was in guldens inderdaad de prijs voor de saturn bij release. In het kader van goede herinneringen, weet ik nog dat eenvriend van mijn broer een saturn had gekocht (onmogelijk voor ons zelf voor die prijs) dat hij me opbelde, de telefoon voor de tv hield, en ik hoorde: "gentlemen, start your engines!" hij had hem dus echt, met de stoerste game uit de arcade die tij; daytona!! toen ik het later zag, daytona in de huiskamer, was dat een bijzonder moment, nooit zoiets gaafs gezien! Dat heb ik daarna niet meer gehad helaas, dat was echt een omslagpunt.
 
ruderudie":194nnejo said:
..was dat een bijzonder moment, nooit zoiets gaafs gezien! Dat heb ik daarna niet meer gehad helaas, dat was echt een omslagpunt.

Haha! Geweldig!

Ik heb meerdere van dat soort momenten zelf beleefd:

NeoGeo AES voor iets van 1200 gulden, met Last Resort van 450 gulden. In de huiskamer, geluid keihard aan. Iedereen met z'n ogen kwijlend naar het scherm kijkend :-)

Allereerste PS1 gekocht: 1300 gulden: "Riiiiiiidge Racerrrr!!!" :-) Mijn mooiste gametijd was echt de PS1 :-) Wat een machine was dat.

Ook nog warme gevoelens bij de Dreamcast. Ook meer dan 1000 gulden voor neergeteld. Soul Calibur bijna een uur op attract gehad *drool*
 
Dreamcast was toch bij de release 599,00 gulden?

Teminste dat heb ik betaald.
Wel mooie tijden waren dat en mis het best wel, zal nooit meer zo worden als toen :(
 
Ja de Euro DC, maar de Japanse destijds ook 1799 florijnen voor betaald aan de Future Zone in Rotterdam met Virtua Fighter 3TB, was toen echt te bizar, maar ik was nog niet enorm onder de indruk, omdat ik gewoon niet zo'n VF fan ben. Dat was wel anders toen ik een mijlpaal in mijn leven bereikt toen ik voor 249 gulden Sonic ging halen en die in mijn Dreamcast stopte!!! :shock: :shock: Ik dacht dat ik gek werd, fantastisch!!
 
Psykick":wc79edve said:
Ja de Euro DC, maar de Japanse destijds ook 1799 florijnen voor betaald aan de Future Zone in Rotterdam met Virtua Fighter 3TB, was toen echt te bizar, maar ik was nog niet enorm onder de indruk, omdat ik gewoon niet zo'n VF fan ben. Dat was wel anders toen ik een mijlpaal in mijn leven bereikt toen ik voor 249 gulden Sonic ging halen en die in mijn Dreamcast stopte!!! :shock: :shock: Ik dacht dat ik gek werd, fantastisch!!

Inderdaad!! Ik wist het bedrag niet meer. Was nog iets meer dan 1000 gulden ;-). Mijn DC heb ik ook bij FutureZone vandaan..!! Ik stond op de lijst van mensen die er 1 uit de eerste import-batch wilden kopen. En ja, ik heb Sonic ook :-) En die originele DC ook nog :-)

En mijn NeoGeo AES ook trouwens. Toen heette het nog Game World (wie weet het nog? 2e middellandstraat in Rotterdam, boven zo'n vaag bedrijfje dat spullen naar Suriname stuurt voor je). Leuke achtergrond: Rishi Kartaram is de man achter Game World en FutureZone. Intussen miljonair, en een tijdje geleden te zien in Secret Millionaire: http://www.rtl.nl/xl/#/a/183915
 
Psykick":26xwo1js said:
Ja de Euro DC, maar de Japanse destijds ook 1799 florijnen voor betaald aan de Future Zone in Rotterdam met Virtua Fighter 3TB, was toen echt te bizar, maar ik was nog niet enorm onder de indruk, omdat ik gewoon niet zo'n VF fan ben. Dat was wel anders toen ik een mijlpaal in mijn leven bereikt toen ik voor 249 gulden Sonic ging halen en die in mijn Dreamcast stopte!!! :shock: :shock: Ik dacht dat ik gek werd, fantastisch!!

Kreeg de Japanse Dreamcast op release opgestuurd uit Japan met de What's Shenmue? demo disc. Wat een hardcore shit. In de maanden daarna elke keer 250-280 gulden moeten uitgeven voor Sonic, Sega Rally 2, Resident Evil Code Veronica, Soul Calibur, Crazy Taxi, Virtua Striker 2....tering wat is daar veel geld doorheen gegaan destijds, worth every penny.
 
Game World Middellandstraat :D

Die hebben voor mij op die bovenkamer een Snes Arcade stick in elkaar gezet voor Streetfighter 2 , was 300 Gulden en met echte Happ onderdelen en SF 2 Art :lol:

Mijn Snes kocht ik Japans Import in de Kalverstraat Amsterdam bij GamesRfun onder de BartSmit , was de hoofdprijs maar ik had hem dan ook als eerste met Mario World , Pilot Wings en F-Zero .
Ik heb ook ooit met m'n gekke kop een Atari Jaguar Pre ordered bij game World maar gelukkig kreeg ik mijn geld terug want ze gingen hem uiteindelijk niet leveren .
 
Goed plan; ik denk dat Almighty er wel op terug komt uiteindelijk. Want hoe kun je anders nog ooit je favoriete game Killer Instinct spelen, behalve de crappy snes versie :)? En wat te denken van alle andere vette games waar nooit een (goede) port van is gemaakt zoals alien vs predator (en veel andere brawlers zoals X-men, CvD etc)?
 
ruderudie":82y6ulem said:
Goed plan; ik denk dat Almighty er wel op terug komt uiteindelijk. Want hoe kun je anders nog ooit je favoriete game Killer Instinct spelen, behalve de crappy snes versie :)? En wat te denken van alle andere vette games waar nooit een (goede) port van is gemaakt zoals alien vs predator (en veel andere brawlers zoals X-men, CvD etc)?
Denk het ook wel en gaan voorlopig in opslag naar boven, staan niet in de weg en sommige games hebben nooit geen goede port gehad.
Double Dragon, Turtles en idd KI.

Veel vragen gehad maar prijzen te hoog dus dan hou ik ze maar.Ga ze echt niet gedkoop van de hand doen want dan weet ik zeker dat ik spijt krijg.

Tja misschien (weer :oops: ) te snel een topic gemaakt.
Komt denk ook dat ik gewoon echt weinig tijd heb en mijn gezin + mijn dochter staan op nummer 1, wie weet straks weer meer tijd over en dan kan het altijd weer van pas komen.
 
Misschien wel beter om ze te houden Marc. Ik heb ook wel eens spijt gehad van een game die ik verkocht had. Met cabs is het alleen wel wat definitiever natuurlijk. Oh ja. Arjan, Hoe vindt je Mushi eigenlijk? 😉
 
Back
Top