What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Wat zijn jouw favoriete Coin Ops van weleer?

  • Thread starter Thread starter Anonymous
  • Start date Start date
A

Anonymous

Guest
Ik ben wel benieuwd naar de mening van de arcade liefhebbers, wat zijn altijd jouw favoriete arcade games gebleven?

Zelf weet ik een paar die me altijd bijblijven:

-Street Fighter 2: Dit was echt iets speciaals, het moment dat ik deze kast zag ergens in 91 of 92 (hij stond in de lokale snackbar!) werd ik 2d fighter fan. Het zag er zo heftig uit.. Ik wist niet hoe je die moves uit moest voeren maar ik had er ontzettend veel fun mee. Mijn broer, zijn kameraad en ik hielden niet op over SF2, en hadden we discussies over welke fighter de sterkste was. Ik droomde echt van het bezitten van deze game. Later kwam Hyper en dat is tot de dag van vandaag nog samen met 3s en A3 mijn favo SF.

-Daytona 2: Ok, deze game was ziek! De graphics waren van het niveau dat je in je broek moest plassen (en nog steeds vind ik ze aso vet). En het spel was SCHNNELLL! De brokstukken en vlammende vehikels vlogen letterlijk om je oren en de courses waren ziekelijk, met kermis attracties (zo'n piratenboot) die vlak boven je hoofd langsvlogen en meer. Het is echt een crime dat hier geen console versie van is. Mijn god wat was ik teleurgesteld met Daytona 2001 op de DC; dat was een braaf ritje op Verkeerspark Assen vergeleken met Daytona 2: Battle on the Edge! 1 van de beste games die ik ooit gespeeld heb.

-Tekken 3: Dé tekken ofcourse. Deze heb ik een jaar onafgebroken gespeeld, en het wachten op de PSX versie leek echt een eeuwigheid (onze arcade had deze game dan ook al direct bij release). Had de game al zovaak in de arcade gespeeld dat ik de game door en door kende en dat ik wel kon janken van de PS PAL versie, dit was tevens het moment dat ik PAL van Sony definitief de rug toe heb gekeerd. In de Arcade werden potjes op hoog niveau gespeeld en was het altijd nummertje trekken bij Tekken. Heb de hele transitie doorgemaakt, toen ik begon te spelen was er nog geen enkele time released vechter unlocked... later waren ze er allemaal.

-Crazy taxi: Tja.. dit is zo'n game die in de Arcade toch het aller, allerbest blijft. De DC versie was wel een natte droom (arcade perfect) maar door de makkelijke toegang en gratis play was de lol er te snel af. In de Arcade konden we echt niet stoppen, we hebben deze game een halve zomer zitten spelen, met een halve hernia tot gevolg door die kloterige sit down. Zonde dat die serie zo naar de kloten is gegaan, of eigenlijk hadden ze het bij 1 deel moeten laten. De opvolgers boeien me absoluut niet.

Er zijn er wel meer maar ik laat het hier bij. Ik ben benieuwd jaar jouw favorieten en ervaringen (en emotionele waarde :P) daarmee!
 
Als ik kijk naar de kasten die in Hommerson stonden en die mijn jeugd in de arcade hebben gedomineerd kom ik uit op:

Mortal Kombat 2: Ik kan me nog goed herinneren hoe mensen een hele rij guldens op het scherm hadden gelegd en om de kasten in de rij stonden. De graphics waren geweldig, de gameplay zat helemaal snor en de hele game had gewoon een unieke sfeer destijds. Wat is er toch met deze serie gebeurt...

Street Fighter 2: Ik heb een foto van mezelf als 11 jarig jochie achter een SF kast, de rest is bekend. Ik kan me ook nog goed herinneren hoe ik in Landgraaf voor het eerst Super Street Fighter 2 speelde, wat was dat cool gedaan met die nieuwe artwork en characters.

Virtua Cop: De graphics, stijl en gameplay van de Virtua Cop series hebben mij altijd zeer aangestaan en ik was dan ook erg blij toen de game naar de Saturn kwam en nog redelijk fatsoenlijk ook.

Andere eervolle vermeldingen zijn Daytona USA, Sega Rally en Star Wars Trilogy. Ik kan het me niet voorstellen hoe het moet zijn geweest om zonder de arcade op te groeien, wat een gemis voor de jeugd. Journalisten die ook geen verstand van arcade hebben of dit niet hebben meegemaakt zullen altijd iets missen in hun artikels, helemaal als het aankomt op het bespreken van van oorsprong zijnde arcade games.
 
De volgende games ging ik wel voor naar de arcade.

Sega Rally uiteraard ;)

Scud Race (waarom nooit een console release!!!)

Daytona/2

SF2
 
Alhoewel ik in NL nooit in een arcadehal ben geweest, heb ik in andere landen er toch vele uurtjes in doorgebracht :)

Virtua Tennis
Time Crisis 2
Daytona USA
House of the Dead 2

8)
 
Heheheh he kon ik het maar onthouden, ik woonde in een vissers dorp waar arcades mijn hele jeugd hebben gevuld.

De arcade hal Tron was de eerste Arcade in mijn dorp, gevuld met alle klasiekers.

een of een ander spel dat ik niet bij naam weet was een soort donkey kong maar dan met gaps, je kom met je mannetje en soort grappiling hook schuin schieten en op die manier bar boven klimmen, rondom vlogen er alleemaal vijhandigge beestjes. boven lag een ei of een veer en als je die had mocht je naar het volgende level. Je zag toen ook een soort Phoenix tussen screen.

verder doe ik een ander keer, dit is mijn eerste arcade herinering
 
Zelf speelde ik deze games erg veel 8)

1: Turtels
2: Double Dragon
3: the Simpson
4: snow Brothers
5: Street Fighter 2

Dit waren voor mij toch geweldige games!

Heb er stiekem een top 5 van gemaakt, want dit zijn toch games waar ik veel goede herinneringen aan heb 8)
 
Ging vroeger van Oldenzaal naar Scheveningen (3 uurtjes ! ) alleen om daar in de arcade te spelen. Lang leve de ov jaarkaart ! Weet nog dat super sf2 er net geinstalleerd werd en ik de eerste was die m daar kon spelen.

Favorieten toen :

Streetfighter 2 : Liefde is altijd gebleven.

3 Wonders : Bestond uit 3 verschillende games, waaronder een soort van Metal Slug.

Mortal Kombat 1 & 2 : Was toen echt indrukwekkend.

Alles op de Neo Geo kast , vooral Fatal Fury 2 Samurai Shodown en Viewpoint. In die tijd ook een Neo Geo Aes gekocht na lang sparen.

Arcade blijft voor mij nostalgie, en het is gewoon jammer dat er vrijwel geen arcades meer zijn.
Ik hoop dat Hasan zijn arcadedeuren binnenkort opent.
 
Eerste wat ik zag, in westkapelle op vakantie, geen flikker te beleven maar wel een arcade:

- Streetfighter 2 en captain commando naast elkaar. Ik heb mijn ouders die vakantie weinig gezien en was vanaf dat moment compleet idolaat van streetfighter. Nu nog.....

- In Spanje op vakantie, weinig zon gezien. 3 jaar lang naar hetzelfde stekkie waar ik voor het eerst art of fighting deed, waar een kast met the punisher stond, sunset riders en x-men 4 player en natuurlijk super sidekicks wat ik echt helemaal geweldig vond. Daar als 9 jarig jochie veel vrienden in de arcade gemaakt waar ik dag in dag uit mee aan het gamen was.

- In Middelkerke, weer op vakantie. Daar waren 2 arcades, en ook rijen bij mk 2 en streetfighter 2. Aangezien dat ook een vaste stek werd ben ik daar ook virtua cop, die hard arcade, tekken 1 en vf voor het eerst tgengekomen. En dat kost geld... Een dorp ernaast, Westende had ook een arcade waar mijn broer met zijn skateboard heen was gereden. Komt ie terug: ZE HEBBEN XMEN vs SF!! Toen ben ik naast zijn board gaan rennen tot we in de arcade waren.......

- In Amerika ( san francisco) voor het eerst sf3 ontdekt, en tevens de eerste keer sinds ik 14 was dat iemand me in de arcade op mijn flikker gaf met een streetfighter-variant.


Mar de echte nostalgie heb ik toch wel overgehouden aan spanje en middelkerke, de geur die je tegemoetkomt als je een arcade binnen loopt, de sfeer de geluiden; dagen kon ik er zitten. Jammer toch dat aan alles een eind komt...
 
Net als Ken heb ik in mijn jeugd ook menig guldentje en rijksdaaldertje uitgegeven in Funland. De games die mij het meest zijn bijgebleven zijn:

new zealand story, De eerste game die ik heb gespeeld in een arcade en naar mijn mening ook een vergeten pareltje op de nes.

Killer instinct, het was gewoon de feel en de sfeer en het fantastische combosysteem dat dit spel zo geweldig maakt. Daarnaast baal ik nog steeds ervan dat het spel zo gerushed is om nog op de snes uit te laten komen, want ik had hem liever gewoon op de n64 gezien.

Baywatch pinball kast, enige pinball waar ik mee uit de voeten kan.
 
Hmmm, bij mij begon het allemaal met Double Dragon. Toen ik die voor het eerst speelde, ik ging kapot! Zag er zo vet uit en maar mensen in elkaar rossen! Co op DD was echt de bom!

Verder ook veel gaunlet gespeeld 4p. Hilarische game! Veel Simpsons, TMNT gedaan. En de classic arcade racers natuurlijk.

In de wat "moderne" tijden veel geld aan silent scope uitgegeven. Die vind ik nog steeds erg cool en typisch een game die gewoon niet op een console te maken is. Zo een stoer concept heeft die game en zo enorm vet uitgewerkt....
 
Totaal vergeten bij mijn vorige post maar eigenlijk zeker met de impact van streetfighter gelijk te stellen:

FINAL FIGHT natuurlijk!!
 
Ik heb Killer Instinct echt altijd een boutspel gevonden.

Laten we overigens Virtua Racing niet vergeten, dat vond ik echt een strakke game.
 
Ik ben sinds klein jongetje verslaafd aan games als 1942.
Altijd op vakantie in Frankrijk geld sprokkelen voor de machine en maar vliegen en vliegen.
Later op de kermis is dat overgegaan naar dat meesterlijke Opartion Wolf.
Nog steeds als ik ergens zo`n kast te koop zie twijfel ik.
Ook daar al menig euro ingegooid en uurtje op de pc aan besteed. Die game vond ik eigenlijk gewoon vet voor die gun die zo lekker ratelde.
en een all time favo is toch wel time crisis alle versies.
Als ik er 1 zie dan speel ik em tot me armen lam zijn :)
bij de ouders van me vriendin staat er eentje 2 minuten verderop in een arcade, heerlijk!
 
Ken":2iev8bfe said:
Ik heb Killer Instinct echt altijd een boutspel gevonden.

Laten we overigens Virtua Racing niet vergeten, dat vond ik echt een strakke game.

Grafisch vond ik KI voor die tijd zeer geavanceerd als je het vergelijkt met de fighters die er in die tijd waren zoals de VF2 en MK2. Ki draaide echt soepel terwijl die andere games bij een move nogsteeds vaak een korte lag vertoonde.

Daarnaast heb je denk ik wel gelijk je houdt van het combosysteem of je vind het totaal niks.

Shmups hebben in Nederland nooit echt een grote markt getrokken, daarom zie je 'helaas' vaak alleen die 1942 kast af en toe. Persoonlijk ben ik daar helemaal op uitgekeken, vooral nu er oo een paar releases zijn op de ps2.
 
ff proberen

1. Street Fighter 2

2. Shinobi

3. Mortal Kombat

4. Wonder boy

5. Rolling Thunder

6. Samurai Shodown

7. Rastan/Conan

8. Double Dragon

9. Ki ki kai kai

10. Galaga

Er zijn teveel goede kasten, de triple beeld Ninja Warrios was ook ill, Afterburner, pow, temple of doom, green beret, pitfall 2. genoeg dope spelen heriner ik me de naam niet eens.
 
Snap niet dat niemand deze heeft genoemd, mijn favo arcade herinnering: TOKI - JUJU DENSETSU.

MEESTERLIJK!!!
 
hehe nee dat is voor mijn tijd ; side scrollers van toen ik in de arcade kwam zijn brawlers zoals cadillacs and dinosaurs, punisher, xmen, avp. deze game was toen al met pensioen vrees ik.....
 
Heb ik mooie herinneringen aan, een arcade in Italië had die game...heel veel muntne ingegooit. Was in '89 ofzo.

Er was toen ook een shooter met 2 guns, wist ik de name alleen maar...denk dat het beast busters van snk is ma weet k niet zeker...
 
Voor mij met stip bovenaan Streetfighter II.

Daaronder in random volgorde de capcom sidescrollers zoals Final Fight en Knights of the Round bv, Ghouls n Ghosts en Ghosts n Goblins!! En verder kunnen we uiteraard Daytina USA niet vergeten :) Hopelijk wordt dat ding nog eens normal ge-emuleerd want ik heb niet echt plaats voor een Daytona kast, plus dat die PCB's ook wel eens zullen vergaan...
 
jaaaaah Toki damn, als klein kind zaten we hem uitelachen dat ie zulke dikke roggels maakte, doe heb ik nog wel uitgelpeeld met mijn opas geld.

een ghost en goblins beschouden wij als een echte moelijke kast, wel cool maar je wist dat je zo je geld kwijt was.

net als Dragons lair dat was gewoon echt geld weggooien zo lastigg.

Die karate (champ?) game met 4 sticks was ook echt te goed die gameplay om met 2 joysticks moves te maken was echt goed.

geluiden uit zo'n hall waaren ook echt te goed, dat mis ik ook echt.
 
Back
Top