GWAR":1bsmslwt said:
Een regering zorgt direct dan wel indirect dat de economie van een land 'draait'
Nou, als ieder land ter wereld in de malaise zit veranderen de hoge meneren daar ook weinig aan. Dan kun je fijn geld in de economie pompen, maar wat dat betreft ben je als NL gewoon afhankelijk van de grotere economieën.
Als je dan toch economisch begint, dan weet je zelf ook wel de lijn van een conjunctuur. Pieken en dalen, daar ontkom je niet aan.
Zover ik weet zijn alleen mensen die particulier verzekerd zijn en mensne met veel kinderen erop vooruit gegaan, de rest is toch achteruit gegaan.
Maar in welke mate zijn ze achteruit gegaan dan volgens jou? En ligt dat dan eigenlijk niet aan de zorgverzekeraars die hun premie hebben vastgesteld?
Ik heb daarom het idee dat partijen zoals de lpf, leefbare partijen het probleem zien, maar niet iets aan het probleem doen.
Leg dan eens uit wat de Leefbare partijen voor oplossingen aandragen, want zeggen dat ze niets doen vind ik wel erg makkelijk. En wat de oplossingen van de sociale partijen zijn.
Je hebt gelijk dat Nederland afhankelijk is van grotere economieen, maar ik denk toch dat je de binnenlandse bestedingen niet mag vergeten. ten eerste zijn er 3 typen economische golven. De korte (conjunctuur), de middellange (weet ff niet de naam) en de lange golven (kuznetz). Er bestaan vele theorien over of deze wel of niet beinvloedbaar zijn, maar algmeen denken de meeste mensen dat de conjunctuur beinvloedbaar is, maar dat de lange economische golven niet beinvloedbaar zijn door de bestedignen in een land. Liberalen volgen vaak de richting, wanneer het slecht gaat wordt er minder besteed en wanneer het goed gaat, wordt er meer besteed, dit moet dan voor het multiplier effect zorgen en dus voor de meeste welvaart in een land. Een andere theorie is dat wanneer het laagconjunctuur is dat er meer moet worden besteed om de economie weer goed te krijgen en wanneer het goed gaat reserves opbouwen voor wanneer het wat minder gaat, dit is een theorie waar socialere partijen vaak voor gaan.
Wat nu wel een feit is, is dat nederland momenteel een mindere economische groei heeft dan de ons omrignenende landen, dit is mss toch deels te wijten aan het niet investyeren in onderwijs, terwijl de ons omliggende landen met een sociale regering dit wel doen.
Dat van die zorgverzekeringen weet ik niet precies. Ik kan wel mijn eigen sitatie vertellen. Ik ben zelf nog student en wat ik nu merk is dat mijn pakket qua dekking op sommige punten gewoon achteruit is gegaan. Ik had voorheen een particuliere verzekering met aanvullende tandartverzekering en ben nu gegaan naar de gewonen basisverzekering. Ik zi wel bij een duurdere ziektekostenverzekeraar (Agis), maar ik denk dat over de helele linie volgned jaar de premies zullen stijgen. Ik ben nu 90 euro kwijt en voorheen was ik zo een 50 euro kwijt. Wel krijg ik momenteel nog zorgtoeslag, maar wanneer ik echt ga werken hoop ik uiteindleijk wel meer te verdienen dan die 25 duizend euro, waaronder je dan nog zorgtoeslag krijgt. Dan is het effect wel direct in mijn geval zo een 40 euro. Het probleem is dat zorg op veel punten nog afhankelijk is van de overheid, waardoor een echte marktwerking nooit kan plaatsvindnen. plus, ik vind zorg een eerste levensbehoefte, waar een marktwerking ongewenst is.
laatste puntje is dat van de leefbare partijen. Kijkend naar dat Leefbaar hilversum de grootste partij was het afgelopen 4 jaar hebben ze wel wat gedaan aan huisvesting, er zijn veel huizen bijgebouwd, maar ze zijn niet echt betaalbaar voor starters, dus erg veel heb je er ook niet aan (sorry voor de vele komma's).
Daarnaast zie je dat er nog steeds niet echt veel voor de jeugd wordt gedaan, pleintjes worden wel eerst gemaakt, maar wanneer de buurt klaagt over overlast worden ze weer even snel afgebouwd.
En ook zie je het voorzieningen niveau in Hilversum erg omlaag gaan. We hadden eerst 4 bibliotheken en nu staat er nog maar 1. Aan het zwembad wordt niets gedaan en het zou mij niets verbazen als dat binnen een paar jaar sluit. Ook zijn er steeds minder type winkels en veel meer leegstand in winkelpanden, als ze het ondernemersklimaat wat ondersteuneden was dat nu mss beter geregeld.
Tenslotte mag ook het verkeersplan een ramp worden genoemd. In hilversum is er nu een ring om het centrum en als je ergens met de auto moet zijn moet je vaak omrijden en wanneer je een verkeerde afslag neemt mag je ook weer helemaal omrijden. In hilversum wordt er ook veel gefietst, maar nu worden er ook veel rotandes gebouwd waar je als fietser erg moet opletten wat automobilisten doen want anders heb je zo een ongeluk. Dit zijn zo direct een paar punten waar ik qua gemeente erg aan kan ergeren (sorry voor de erg lange post).
De PVDA is de grote winnaar geworden, nu hopen dat er werkelijk wat verbeteringen worden bestelligd. btw wouter bos is bekogeld met eieren na de grote overwinning van de PVDA.