What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Vervangen van BIOS op een Lindbergh videokaart

cageman

Administrator
Staff member
Joined
May 27, 2009
Messages
5,044
Reaction score
0
De Lindbergh maakt gebruik van videokaarten van Nvidia. In mijn geval was de videokaart kapot, en ik heb deze vervangen door een standaard videokaart die ik op EBay had gekocht. Het origineel is een kaart van NVidia zelf, ik heb een MSI gekocht (7800GS).

Na allerlei problemen met de kaart besloot ik de BIOS van de nieuwe kaart te vervangen door de BIOS die op de oude kaart staat.

Wat heb ik daarvoor gedaan:
  • Bootable floppy gemaakt met MS-DOS erop. Geen memory managers enzo, gewoon een kale boot. Even googlen en er zijn allerlei bootable media zo te downloaden. Ik moest een floppy gebruiken omdat het oude moederbord dat ik gebruik geen booting van USB ondersteunt (en ja, moest natuurlijk een AGP slot hebben)
  • NVFLASH gedownload en op de floppy gezet. NVFLASH is een utility voor NVidia chipsets waarmee je de BIOS kunt dumpen en flashen
  • PC aangezet met de originele videokaart in het AGP slot.
  • Commando NVFLASH --save A:\LIND.ROM uitgevoerd
  • PC weer uit, en nieuwe videokaart erin gezet.
  • PC weer aan, BIOS van de nieuwe kaart eerst gedumpt, en daarna commando NVFLASH -4 -5 -6 A:\LIND.ROM gedraaid. De '-4' optie is ongedocumenteerd maar noodzakelijk. het zorgt voor een geforceerde flash van de BIOS. Als je deze optie niet meegeeft gaat het flashen verkeerd vanwege een mismatch in device ID's.
  • PC weer uit, videokaart eruit, en in de Lindbergh gezet.
Een dergelijk proces kun je voor veel andere videokaarten ook volgen. De utility zal anders zijn (atiflash ipv nvflash ;-))

Voor de liefhebber: In het attachment aan deze post zit de laatste versie van NVFLASH, en de BIOS van de originele Lindbergh NVidia 7800GS kaart (versie 5.70.02.30.32).

Ik heb begrepen dat het niet mogelijk is om een 7800GS met een 5.71 BIOS te flashen naar 5.70, dus zorg ervoor dat je een 7800GS regelt met een 5.70 BIOS. De 5.71 BIOS is vooral terug te vinden op de overclocked versies van de 7800GS.

View attachment nvFlash.v5.77.zip
View attachment LIND.ROM
 
super gaaf ja, ik heb vroeger ook wel eens wat geforce kaartjes geflashed, maar dit is wel de CHEAPEST oplossing voor een arcade (in dit geval lindbergh) systeem, bios flash en gaan :) klasse!!
 
Had je trouwens me post nog gezien om je kaart te repareren via de oven?
 
Da Dude":16kkvohq said:
Had je trouwens me post nog gezien om je kaart te repareren via de oven?

ik wel, ik heb vaker gehoord dat deze truuk ook echt werkt, niet dat ik het ooit gedaan heb :mrgreen:
 
Gezien ja. Mijn kaart heeft echter iets dat veel lijkt op Video RAM errors (random gekleurde spikkeltjes over het hele scherm). Maar ach, wie niet waagt.. ik zal het binnenkort eens proberen :-)
 
dexx":2hqcuv0v said:
Da Dude":2hqcuv0v said:
Had je trouwens me post nog gezien om je kaart te repareren via de oven?

ik wel, ik heb vaker gehoord dat deze truuk ook echt werkt, niet dat ik het ooit gedaan heb :mrgreen:

werken is een groot woord, het is een tijdelijke oplossing.
Je zit eigenlijk een kaart provisorisch te reflowen, problemen komen bij dit altijd terug binnen een paar weken of maanden.
Wordt helaas HEEL veel gebruikt op ebay, kaarten die kapot zijn even in de oven, verkopen of terug in een laptop/pc en die verkopen, koper krijgt het werkend, werkt een paar weken of maanden en dan is t weer kapot.
 
Back
Top