What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Uit de oude doos...

ruderudie

Bullet Dodger
Ik vond deze advertentie in een oud magazine en dacht dat het misschien leuk was van dergelijke oude ads een topic te maken. Deze advertentie is van maart 1993, een tijd waarin dit voor mij het meest begeerde was, maar tegelijkertijd het meest onmogelijke om ooit in huis te kunnen halen. Besef dat de gulden toen net zo werd uitgegeven als de euro nu en een SNES bij release (zomer 1992) 150 pond in de UK en $200 in de US kostte (+- 300 gulden).

IMG_0001.jpg
 
lol, heb je al gebeld naar het nummer ??

ja echt leuk om die zieke prijzen te zien.
 
Ik heb zelf ook nog een paar flyers uit die tijd bewaard. We leuk om weer eens terug te zien.
Ik weet nog dat "viewpoint" op een gegeven moment nadat ie uit was zeer gewild was en voor 900 gulden werd verkocht.
Ik bestelde toendertijd mijn spellen in Duitsland bij "Maro" , scheelde een hoop geld , en ze hadden alles.
 
Voor de huidige generatie gamers (12-18 jaar) is dit soort prijzen echt nauwelijks voor te stellen, vooral omdat ze de rechtvaardiging ervan niet kunnen zien. Dat de Neo games er voor ons vroeger als een droom uitzagen omdat het 100% arcade-perfect graphics waren, daar kan waarschijnlijk niemand van de huidige generatie zich nu nog iets bij voorstellen. Er is natuurlijk ook niet meer zoiets als arcade-perfect, console games zijn tegenwoordig van gelijke grafische kwaliteit of zelfs beter. De hele arcade experience is daardoor veel minder bijzonder geworden vind ik.


Overall was gaming toen veel duurder. Ik weet nog dat ik voor MKII en SF2turbo op de SNES 225 gulden per stuk heb betaald bij release, zo'n 100 euro. De huidige gamer mag over prijzen niet klagen (wel over kwaliteit imo).
 
Ja wat een prijzen toendertijd. Herinner me nog dat al die mooie grote neogeo dozen te koop stonden bij de speciaalzaak in de buurt. 200 gulden voor final fight 2 import en 250 gulden voor Chrono Trigger op releasedag haha dat waren de days! Geen enkele import game kon je vinden voor minder dan 200 gulden.

Voor mij waren dit de gouden jaren, in de tijd van de SNES en Neo-Geo.
 
Ook in 1993, de aankondiging van een revolutie: de eerste 32-bit console in Europa (en US)! Als het goed is heb ik ook nog een NL ad hiervan, ben benieuwd wat de CD32 mocht kosten bij de release. Ik zal eens zoeken.

Amigacd32.jpg
 
Double speed CD was toen een feature, lachuh :) Kan me herinner dat de Sega Megadrive al weer tegen z'n eind liep en toen kwam Commodore met dit.
 
CD32 toen nog gekocht en volgens mij was hij 600 gulden.(kan ook nog eens 800 zijn geweest)
Wat ik wel weet is dat dit naast de Atari Jaguar m'n grootste miskoop was :evil:
 
Alhoewel de choas engine wel erg tof was toendertijd...kon me nog herinneren dat die echt rete moeilijk was...maar echt een toffe top down shooter en power ups etc etc...

En niet te vergeten, echt coole muziek!
 
Ik had een Amiga 1200 in die tijd, dat was feitelijk een CD32 maar dan via floppies en HDD. De Amiga games waren vaak van die B-titels, maar de muziek was echt kick ass. Er zijn wel goede series op dat ding, zoals Turrican bijvoorbeeld.

Een Neo Geo heb ik nog in die setup: console + 2 sticks. Heb oa Shodown, FF2, AoF, Burning Fight en World Heroes ook wel. Die games blijven voor mij ook het coolst, dat latere van '96 etc deed me niet zoveel. Dat had ik ook nooit in de Arcade meegemaakt en er waren oa al consoles als de PSX en Saturn.
 
Turrican was zeker 1 van de betere Amiga games en zal die tijd nooit vergeten.
 
Vette muziek ook Turrican.
Zelf ook nog destijds Art Of Fighting 2 gehaald, was ook iets met 4.. gulden.
Destijds erg veel geld, maar nu ik erop terugkijk viel dat toch wel weer mee.
Super Famicom games waren ook al 200 gulden: Starfox, Axelay, Street Fighter 2, dus aes waren het dubbele. Cartridges waren 10X zo groot :lol:
 
Ook nog gehad en alleen gekocht voor 'Alien vs Predator'
jaguar.jpg
avpbox.jpg

Alien%20vs%20Predator%20(1994).jpg

Na mijn idee de beste (en enige) goede game voor de Atari Jaguar.
 
Eind 89/ begin 90 komt de LYNX uit, vele malen krachtiger dan gameboy en gamegear en de meestbelovende handheld van die tijd. Helaas geen marketing, tweemaal zo duur als de gameboy bij release en weinig 3rd party ondersteuning waar de LYNX uiteindelijk door ten onder is gegaan. Op het gebied van graphics echter was de LYNX veruit superieur en pompte er zelfs polygonen uit. Tevens de enige handheld ooit die zowel door links- als rechtshandigen bespeeld kan worden door hem te "flippen".

Eerste generatie in de uitverkoop: (absurde afmeting)

lynx99_large.jpg
 
Back
Top