What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Soldeerbout

waiwainl

Administrator
Staff member
Ik wil de fan van mijn CPS2 vervangen door een stillere, maar dat vereist een soldeerbout :-)

Voor velen van jullie standaard equipment, voor mij geheel nieuw - maar wil er nu wel aan.

Wat is een goede allround arcade-approved soldeerbout? Ik wil tzt ook pogingen wagen om bijv. een oude batterij te vervangen.

En welke soldeer en andere tools (zo'n opzuig pen bijv) raden jullie aan?

Thanks!
 
Ik haal bij mijn lokale elektronica boer meestal spul van Velleman (Kwaliteit en betaalbaar) of Weller (nog meer kwaliteit en iets duurder).
Kijk voor een bout met een spitse punt en een dunne platte punt. (Zijn verwisselbaar)
Ook zou ik kijken dat de bout een niet te hoog wattage heeft (15 tot 25 Watt) of een regelbaar station.

Verdere tools;
Opzuigpen (zijn ook in verschillende maten te krijgen)
Fijne kleine tangetjes
Goede tin!
 
Ik gebruik dit desoldeerstation: http://www.eleshop.nl/aoyue-474a-desoldeerstation-p-152.html, niet al te duur en werkt geweldig. Voor solderen gebruik ik een gewone Weller soldeerbout met een kleine tip...misschien moet ik daar ook maar eens een soldeerstation voor kopen.
Voor het tin gebruikt ik draadsoldeer met tin/lood verhouding van 60/40 en een harskern van Griffon.
Als je nog tips wilt hebben voor het vervangen van CPS-2 batterijen en ventilatoren, stuur dan maar een PM...heb er tot nu toe al meer dan genoeg vervangen.
 
Ik zit in hetzelfde schuitje als waiwainl
Ik heb een solder kachelpoot. Ik zou ook wat beters willen. Maar niet perse 180euries, want ik gebruik 'm waarschijnlijk niet heel vaak. Is er niet een relatief goedkoop ding dat nog redelijk soldeert? hoofdzakelijk gebruikt voor hardware gaming pcb's en modding. Ik heb een kachelpoot voor andere hobbies.
Dat en flux en ook zo'n opzuigspuit. Of mocht iemand een keer wat tegenkomen, aanbieding of een goede deal op marktplaats dan hoor ik het graag (en waiwainl ook, denk ik. Hij was eerst eigenlijk)
Bedankt voor de suggesties tot nu toe
Graag jullie reacties, is dit wat?:
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... vvvWMqBuGg
 
Dat desoldeerstation was vergeleken met andere desoldeerstations niet zo heel erg duur. Zelf doe ik er hoofdzakelijk CPS-2 batterijen mee, dus gebruik ik hem ook niet zo vaak, maar het was zeker het geld meer dan waard.
 
waiwainl":1omrd6zd said:
Binnenkort even op les bij cthulhu :D

Ben geen groot soldeerwonder ofzo hoor...dit soort klusjes lukken mij nog wel. Ik zal maar vast de zolder een beetje opruimen...is nu echt een bende.
Heb trouwens net een nieuw soldeerstation besteld:http://www.eleshop.nl/aoyue-3210-soldeerstation-p-502.html. Is van hetzelfde merk als het desoldeerstation dat ik heb...ben benieuwd. De soldeerbout die ik nu heb is toch net iets te grof, heb ik gemerkt met tijdens de reparatie van m'n PGM mobo (sporen van een lekkende batterij die veel traces vernacheld heeft).
 
Ik heb de 474 en de 936. De 3210 is wat zwaarder, 70 watt is een beetje overkill voor soldeerwerk aan een pcb. Als je met dikke spoelen zit of grote contactpunten / oppervlakten waar warmte wegloopt dan kan het wel handig zijn. Regelbaar is wel een pluspunt, je wilt je pcb of componenten niet afbranden.
 
Ik heb een Weller station die je niet kunt regelen. Had hiervoor een cheap ass van de Conrad maar de Weller is echt 10 x lekkerder

42260385.jpg
 
yep, wel een beetje overkill, maar ik wilde vooral een multi inzetbaar soldeerstation waarmee ik niet alleen kleine en simpele reparties aan PCB's kan uitvoeren maar ook datgeen dat verder op mijn pad komt.
Heb er net een trace van een PGM mobo mee gepatched (of hoe je dat ook schrijft) die weggevreten was door een lekkende batterij...#@%* PGM batterijen! Gelukkig de batterijen van m'n Espgaluda en Ketsui PCB bijtijds verwijderd.
 
Toevallig heb ik ook die 3210 van eleshop, gewoon de standaard punt is prima Bastiaan, is een ronde 0,8mm punt.
 
Ik heb laatst een soldeerstation gehaald bij de Hornback in Nieuwegein, (Utrecht)
Iets van ~40euro. Nog niet gebruikt, maar staat klaar voor de eerstvolgende klus. Ik weet ook eigenlijk niet of die goed is.....
 
Anunaki":3n8vf1qv said:
Altijd met lood nemen dat heeft een lager smeltpunt en vloeit makkelijker

Thanks :D

Sp33dFr34k":3n8vf1qv said:
Toevallig heb ik ook die 3210 van eleshop, gewoon de standaard punt is prima Bastiaan, is een ronde 0,8mm punt.

Good to know!
 
Ik ben echt van de beitelvormige puntjes. Ronde punt gebruik ik alleen voor priegelwerk op een klein oppervlak. Wel kleiner dan 0,8mm in dat geval :)
 
Beitel kan inderdaad ook die kosten €6 extra. Ik moet zeggen dat ik het wel begrijp ivm grip, maar ik heb er persoonlijk nooit last van, misschien een beetje afhankelijk van hoe je werkt.
 
Back
Top