What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Marcel, ik heb er nog eentje liggen.
Zat in mijn eerste Astro City, daarna heb ik hem ge-upgrade naar een NVS-4000 omdat hij geen Cave SH-3 boardjes kon draaien (te weinig Ampere's).
Voor de prijs van een Amiiboo (15 euro :)) mag je hem hebben.
 
Top, ik had nog geen tijd gehad, dus blij dat je toch snel geholpen bent :)
 
Hoi, ik heb de voeding weer aangesloten (zonder PCB) en toen kwam er na een paar minuten weer een beetje rook uit de voeding en wat stank en ging het 5V lampje op de voeding weer langzaam uit dus toen alles maar weer uitgezet. Later nog een keer gebrobeerd en nu bleef het 5V lampje op de voeding wel branden, toen heb ik direct gemeten en kreeg ik de volgende voltages:
3 = 5,28
4 = 5,28
5 = 0

Op de 5 moet -5V DC zitten. Als je meter digitaal is moet je dat kunnen zien..
Ik ben vergeten om 6 te vragen. Dat moet +12V DC zijn. Zie ook hier:

jamma_pinout.gif

De +5V staat misschien wat hoog, die zou max 5.00- 5.10 MAX moeten zijn met een spel er op aangesloten.

De 6 / +12VDC is voor je geluid, versterker, dus dat zit goed, je hebt geluid.

-5V zou je moeten hebben, die is dood/doorgebrand ofzo. Is te herstellen met een negatron als je wilt.

Met 1 PCB kon ik weer gamen en met 2 andere had ik wel geluid maar rollend beeld. Moet ik nu iets met het voltage gaan verdraaien op de voeding? Bij welke PCB wel en bij welke niet? Ik vertrouw de voeding nog steeds niet dus durf de cab niet aan te laten staan (ik heb geen zin in brand in huis). Een nieuwe voeding heb ik inmiddels gevonden en hoop deze met een paar dagen binnen te hebben. De blauwe jamma stekker vertrouw ik ook niet helemaal, bij connector C25 is het zwart (omhulsel) om de 2 stekkertjes een beetje weg. Volgens een jamma schema zou dit Fire Button 4 P1 en P2 moeten zijn. Lijkt me niet dat dit met dit probleem te maken heeft.

Foto's van de connector zou een goed idee kunnen leveren wat er mis is.
Als je de connector wilt vervangen, dan is een FrancoB 'verlengstuk' met voltmeter wellicht een idee:
(Je hebt dan ook je randen van je stekker weer terug.
EdgeVoltmeter.jpg

Ik raad iedereen zo'n ding aan. Pcb's zijn duur, te hoge +5V gebeurt je zo.

Ik controleer _altijd_ de edge connector en de 'tanden' van de stekker als ik een pcb aansluit.
Niet alle pcb's zijn gelijk, en soms kan je in een bepaalde hoek de pcb er scheef in drukken, waardoor je +5 tegen de GND aan koppelt. Misschien is dat met je -5V ook gebeurt, dat ie tegen de +5V aanzat via de jamma edge van een spel.

Rollend beeld, met welk spel is dit? Toevallig iets van Sega?
 
Handig ding van FrancoB, sluit je die dan aan op de bestaande blauwe jamma connector?

Asure":1pzf426d said:
Als je de connector wilt vervangen, dan is een FrancoB 'verlengstuk' met voltmeter wellicht een idee:
(Je hebt dan ook je randen van je stekker weer terug.
EdgeVoltmeter.jpg

Ik raad iedereen zo'n ding aan. Pcb's zijn duur, te hoge +5V gebeurt je zo.

Ik controleer _altijd_ de edge connector en de 'tanden' van de stekker als ik een pcb aansluit.
Niet alle pcb's zijn gelijk, en soms kan je in een bepaalde hoek de pcb er scheef in drukken, waardoor je +5 tegen de GND aan koppelt. Misschien is dat met je -5V ook gebeurt, dat ie tegen de +5V aanzat via de jamma edge van een spel.

Rollend beeld, met welk spel is dit? Toevallig iets van Sega?

Yep, Sega Moonwalker onder andere.
 
Sega Moonwalker onder andere.

Dat is slecht nieuws want dat zou gewoon moeten werken.
Heb je op pin 14, parts side van je jamma connector een draadje zitten dat de kast in loopt? Deze games vereisen dat de video ground is aangesloten.

Ze vereisen daarnaast dat zowel de +5V op zowel parts/solder side van de pcb aanwezig is, anders pakken ze geen inputs en geen credits. (De opto's op de pcb zijn op de onderste +5V geisoleerd aangesloten.)

Anders even een foto van de boven- en onderkant van je stekker maken, dan kan ik het zo zien. Misschien is er ooit door de operator een andere stekker/kabelboom/monitor ingezet, en heeft hij de video gnd niet aangesloten.
 
Asure":3ea8kk8e said:
Dat is slecht nieuws want dat zou gewoon moeten werken.
Heb je op pin 14, parts side van je jamma connector een draadje zitten dat de kast in loopt? Deze games vereisen dat de video ground is aangesloten.

Ze vereisen daarnaast dat zowel de +5V op zowel parts/solder side van de pcb aanwezig is, anders pakken ze geen inputs en geen credits. (De opto's op de pcb zijn op de onderste +5V geisoleerd aangesloten.)

Anders even een foto van de boven- en onderkant van je stekker maken, dan kan ik het zo zien. Misschien is er ooit door de operator een andere stekker/kabelboom/monitor ingezet, en heeft hij de video gnd niet aangesloten.

Dit zijn foto’s van de jamma connector, kun je hier zien wat je bedoelt?




Inmiddels een nieuwe voeding geplaatst, hieronder de waarden.
De V-adjust potmeter draait wel maar voltage veranderd niet...



3 = staat niet stil, blijft bewegen tussen 3,8 en 4,2
4 = staat niet stil, blijft bewegen tussen 3,8 en 4,2
5 = -0

Dit zijn nu de waarden met de vorige voeding (de V-adjust verdraait want stond op 5,28):



3 = 5,04
4 = 5,04
5 = 0

Het probleem dat de een PCB het wel doet en de meeste niet is nog steeds van toepassing, dit zie je dan:

 
V-Hold en H-Hold op het breakout board of chassis aan draaien.

Als het goed is is het dan in orde :)
 
Psykick":1bi3xvnq said:
V-Hold en H-Hold op het breakout board of chassis aan draaien.

Als het goed is is het dan in orde :)

Zou mooi zijn als het daarmee opgelost is Marcel :)
 
Thanks, gaan we proberen! Verklaart nog niet de rook uit de voeding en die verwarrende of ontbrekende voltages op bepaalde jamma pinnen lijkt mij. Nog even verder speuren...
 
Psykick":3rcmgnps said:
V-Hold en H-Hold op het breakout board of chassis aan draaien.

Als het goed is is het dan in orde :)

De derde links naast de witte stekker is HH15, bedoel je die? Deze is wel dicht gekit en kom je moeilijk bij.
Vertical hold zie ik niet.

 
Ja, daar kan je aan draaien. Ietsje druk gebruiken, knakt ie vaak los. Wees altijd voorzichtig!
 
Psykick":3gul7a3l said:
Ja, daar kan je aan draaien. Ietsje druk gebruiken, knakt ie vaak los. Wees altijd voorzichtig!

De HH15 gedraaid en het beeld reageert wel iets maar het beeld blijft hetzelfde, voor alle duidelijkheid het beeld rolt niet.

Dit is trouwens bij de Sega PCB Cotton Fantastic Night Dreams. Sega Moonwalker doet het inmiddels maar vraag me niet hoe, deze had vergelijkbare kwalen echter was er ineens spontaan beeld. Als ik een Psykio PCB aansluit doet deze het wel direct. Het blijft vreemd want al deze PCB's heb ik in meerdere cabs gebruikt en altijd zonder problemen.

Ik ben benieuwd of "Asure" nog iets opmerkelijks kan zien aan de jamma aansluiting.
Dat voltages volg ik ook nog niet helemaal.
 
De Psykio PCB heeft nu ook dit rare beeld dus blijft niet stabiel en niet speelbaar...
Denk dat ik toch ook op zoek moet naar de V-Hold, iemand een idee waar deze te vinden is in een NAC?
 
Jamma aansluiting ziet er perfect uit.
Hier is niks aan gehacked of gemod, ik begrijp nu ook de opmerking niet meer dat er aan de zijkanten gezaagd is. Misschien is de connector wat ingesleten, maar dit is normaal.

De video GND zie ik gewoon zitten, dus daar zit het probleem niet. Afwijkende sync is het ook niet.
Die Cotton zou gewoon goed moeten draaien. Draait hij momenteel wel goed in een andere kast?

Nieuwe voeding: Die waardes zijn erg raar, er zou een stabiele waarde op te meten moeten zijn.
Kan zijn dat deze voeding zonder load niet stabiel is, en dat kan geen kwaad.
Je moet dan meten onder belasting (dus met een pcb aangesloten.)

Electronica is onderhevig aan een goeie aanvoer van stroom, dus als er te weinig volt op de +5 staat dan gaat je sync en rgb signaal ook mee lopen.

Cotton heeft een System 16->Jamma adapter er tussen lijkt me.
Doe daar eens een foto van! Die adapter mist de Video GND wire dat kan niet anders.
 
Thanks, ik ga weer verder met meten etc.

Asure":22a635gh said:
Cotton heeft een System 16->Jamma adapter er tussen lijkt me.
Doe daar eens een foto van! Die adapter mist de Video GND wire dat kan niet anders.

Ik heb geen andere cab meer om te testen maar deze PCB en ook de andere PCB's hebben het altijd gedaan in meerdere cabs zonder problemen. Dit zegt natuurlijk niet alles maar het rare beeld doet zich met meerdere jamma PCB's voor zoals aangegeven. Af en toe komt het beeld goed door maar meerendeels niet (bij Cotton helemaal nooit).

Dit is de aansluiting van Cotton:
 
Er kan volgens mij nog maar 1 ding overblijven en dat is dat de syncs niet kloppen. Check even de volgende link http://arcadecontrols.com/BBBB/sync.html

Het antwoord moet daartussen staan. Gewoon proberen met splitten en combinen van syncs. Succes!
 
Foto is duidelijk.

Zoals je kunt zien mist de video ground op de adapter. Pin 14 van links geteld zit geen draadje.

Dit is een bekend probleem met MS8 / MS9 monitoren in de Astro's en Sega System 8/16 pcb's.

Ik post straks wel ff een bewerkte foto, dan kan je er een draadje op je adapter bij solderen.
Hij is nu simpelweg niet 100% jamma compatible. (Foei voor diegene die ooit op de jamma edge heeft zitten solderen trouwens snik boehoe.)

Welke pcb's werken nog meer niet, bij je Cotton ligt het aan de video ground, 100% zeker.
 
Back
Top