What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Repair Log

Update na wat lange periode van stilte:

Nemesis PCB voor ckong
PCB miste één kleur, en was onstabiel. Bij licht buigen van de onderste PCB deed hij het. Daarnaast werken coin1 en coin2 niet.

Na veel gezoek ontdekt dat er een defecte transistor in de videoversterking zat. na vervanging waren de kleuren terug. Toen met een vergrootglas de PCB bekeken, en (hoe simpel kan het soms zijn) een half afgebroken pootje van een Konami IC ontdekt. Stukje Kynar om de fout te overbruggen, en de PCB draait als een zonnetje. Coin problemen zijn er nog niet uit, de PCB staat nu op freeplay.

dscf0730if.jpg
 
Geweldig Arjan! Je hebt een topper gered. (bedoel natuurljk de pcb)
 
Nemesis is één van mijn all-time favorieten. Wat een extreem gave game vind ik dat. Dank voor je compliment ;-)

Een paar dagen geleden nog een Naomi 2 hersteld van Psykick. Die gaf helemaal geen beeld meer door een paar opgeblazen componenten in de video-output.

Het zijn SMT componenten (zener diodes); ik heb ze vervangen met exemplaren van een parts/scrap board.
dscf0727l.jpg

De twee zener diodes die ik heb vervangen zie je in het midden van de foto (genomen ná vervanging. Het zijn de twee iets grotere zwarte componentjes met 5 pinnen). De rechter zit wat slordig; dit kwam doordat de traces waarop hij rust beschadigd waren. Die wilde er niet echt goed op :-). De linker-diode wilde wel keurig op zijn plek blijven liggen.

Die dingen zijn 1.1mm x 2mm 'groot', en kunnen echt alleen met een heteluchtbout en SMT pasta worden ge(de)soldeerd.

Na wat testen bleek de rechterdiode nog problemen te geven (geen rood), daar heb ik achteraf nog een beschadigde trace moeten omleiden. Gelukkig weer een Naomi 2 gered van de dood :-)
 
Scheelt weer een slordige €100,- en een Naomi 2 voor in de sched! Klasse weer Arjan ;)
 
goatboy":oqr8m767 said:
Geweldig Arjan! Je hebt een topper gered. (bedoel natuurljk de pcb)

Inderdaad geweldig. Super bedankt man, en ga a.u.b. niet verder zoeken naar het coin probleem. De game werkt gewoon op freeplay en zo zal ik hem ook wel gebruiken. En jij hebt er al genoeg tijd ingestopt.

Geniet nog maar even van het spelletje.
 
Geen dank, Erik. Ik zal ervoor zorgen dat hij weer in je bezit komt als je in het NGC bent binnenkort :-)
 
Donpachi PCB voor goatboy
Weer een Cave/Atlus PCB :-) Deze had last van ontbreken van een hele grafisch 'laag'. Testje gedaan met verwijderen van game/graphic eprom, en board bleek precies hetzelfde te doen als mét de eprom erop. Daarna met een logic probe gekeken of er wel een poging werd gedaan de eprom te lezen. Nee dus.. gekeken waar de traces naartoe lopen; bleek een custom surface-mounted IC te zijn. Gokje genomen om deze opnieuw even te solderen (hete lucht), en dat bleek het probleem te zijn. PCB doet het weer zoals het hoort!

dscf0746rg.jpg
 
Echt geweldig Arjan! Super blij mee en vooral omdat het om een 1st gen Cave game gaat. Toch wel weer grappig dat het antwoord simpeler was dan je dacht, Top!
 
De Donpachi PCB van goatboy weigerde opnieuw goed te werken nadat hij terug was gestuurd. Een paar dagen later lag hij dus weer bij mij thuis ;-)

Poging 2 tot reparatie is (weer ;-)) geslaagd. Nu wat grondiger aangepakt, en het resultaat vastgelegd voor het nageslacht.



Voor degenen die PCB's/anders bij mij hebben liggen: nee, ik ben jullie niet vergeten. Ik doe dit voor de hobby, en heb daarnaast een druk leven. Iedereen die iets naar me toestuurt weet dat het een tijd kan duren voordat ik er aan kan beginnen. Weet ook dat ik echt mijn best doe om het goed te regelen en alles zo snel als ik kan op te pakken.

Ik zal deze week even een lijstje posten met de dingen die ik heb liggen en de status, zodat iedereen een goed beeld krijgt en weet waar hij aan toe is. Het lijkt wel werk, dit ;-)
 
Je levert top werk Arjan! Ben nog steeds zeer blij met mijn RGB mod N64 :P
 
DLX":m3oqsxrc said:
Je levert top werk Arjan! Ben nog steeds zeer blij met mijn RGB mod N64 :P
Thanks, en tof om te horen!
 
DLX":2nfeaumc said:
Je levert top werk Arjan! Ben nog steeds zeer blij met mijn RGB mod N64 :P

Helemaal mee eens, zal binnenkort de NGPC met frontlight-mod eens meenemen naar het NGC.
Kan iedereen het gelijk effe zien.
 
Voorlopig niet, helaas. Teveel werk liggen op het moment.
 
Ai, das jammer... Mocht je weer tijd hebben dan mag je me met alle plezier helpen.
(mits ik hem tegen die tijd niet al zelf aan de praat heb gekregen)
 
Vandaag een Naomi moederbord hersteld. Makkelijke reparatie dit keer: een aantal verbogen pinnen in één van de connectoren waar de cart/DIMM op wordt aangesloten.

Rechtbuigen van de pinnen in de connector is geen doen, vervangen is redelijk simpel; de connectoren zitten niet op het board gesoldeerd, maar geklemd. Iedere individuele pin maakt contact met een 'trough-hole' doordat de pin onderaan een boogje heeft waarmee deze tegen het koper wordt gedrukt.

Dit zijn de onderdelen na verwijdering (10 minuten extreem voorzichtig witte delen loshalen en zwarte deel lostrekken van het moederbord. Het zit goed vast!):
wp20130528001.jpg


Moederbord na verwijdering:
wp20130528007.jpg


Ik heb een goede connector van een scrap moederbord gehaald. Terugzetten gaat in de omgekeerde volgorde van het verwijderen (duh). Deze dus ;-):

Zwarte deel met pinnetjes in moederbord friemelen en onderste witte deel van de connector er weer op klikken. Kost je 15 minuten voordat dat gaat, met het grote aantal fragiele pinnen :mrgreen:
wp20130528009.jpg


Bovenste deel (waar de cart/DIMM inklikt) er weer op schuiven en vastdrukken:
wp20130528013.jpg


En controleren of alle pinnen inderdaad recht in de behuizing staan:
wp20130528015.jpg


Leven nummer 2 voor deze Naomi is begonnen :-)
 
Back
Top