What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Repair log: Galaxians

Asure

TATE Mode Pilot
Joined
Apr 20, 2013
Messages
628
Reaction score
0
Location
It's grim up north!
Met dank aan Arcadegek ben ik in het bezit gekomen van een drietal Galaxians bordjes.

Eentje origineel Midway, nog helemaal voor AC gewired, een bootleg met Uniwars erop gehacked, en een boot met de 'Taito' romset erop.

De Uniwars loopt perfect, en de rombordjes van de Taito draaiden daar ook op.
De Midway was een puinhoop: De originele proms (niet herschrijfbaar) waren sinds '83 ergens al aan het bitrotten, en deden helemaal niks.
De Taito gaf alleen maar schermen vol troep. Maar wel alles gesocket, dus mooi.. donor bord!

Eerste stap was het wiren voor DC van de Midway, eenvoudig te vinden op internet.
Daarna het romboard van de Taito boot erop, maar die passen niet. Midway sockets = drama.
Roms voorzichtig geswapped, dit zijn antieke 2716's die 21 volt nodig hebben als je ze wilt beschrijven. Iets wat mijn huidige eprom branden volgens mij niet kan :)

Midway bord komt op met allerlei rare schermen, geen meldingen etc. Alle chips gechecked.. Rom bord wiebelen.. RAM 1 BAD.

De twee rams (2114, ook antiek) onder het romboard verwijderd, sockets geinstalleerd.
Deze twee rams gepikt van de Taito boot, zelfde meldingen..
Er zitten nog twee 2114's op de onderste sectie, die waren ook mooi gesocket op de Taito boot, deze geleend..

Veel gewiebel later boot de midway perfect op! Wel corrupte sprites. De twee sprite roms gepikt van de Taito boot, en dit bord loopt. Alle rams van de Taito boot getest, eentje is kaput.

Verder met de Taito boot, de goeie rams erin gezet, power PFFFSSTT fikt de amp door :(
Kom een ram tekort om hem compleet te booten.. Maar hij lijkt beter op te starten met de program rams die er nu in zitten.

Todo:
- 2114's scoren
- Single rom hack om om de rombordjes/socket heen te werken.
- Midway sockets = crap, nieuwe sockets erop (single rom pakt hij niet eens in de socket.)
- Amp checken/scoren op de Taito boot..
- Misschien een 16-in-1 multigame erop ooit.. (80 pond wtf.. duur!)

Iemand nog 2114's en/of 2716/2732 eproms over?
 
Asure":31fn27rf said:
Iemand nog 2114's en/of 2716/2732 eproms over?
Ben nu nog op vakantie, maar zal als ik thuis kom wel even checken.
 
Evt. een 'wide' 6116 ram of twee zou ook welkom zijn voor een 'single ram' hack. Scheelt weer 2x 2114 die dan op de boot weer terug kunnen, blijft er één 2114 nodig.
 
Single ROM hack op Midway en Bootleg gezet, RAM geleend van een Scramble bootleg (hier zitten veel 2114's op trouwens hehe.) Und voila!

2013-07-14%2023.43.55.jpg


Rams doorgetest met de Galaxian test rom, eentje stuk helaas. Dus nog steeds wat extra nodig om ze permanent te repareren. Single romhack is ideaal, je omzeilt de hele sockets en het romboard wat vaak brak schijnt te zijn.

2013-07-13%2022.07.19.jpg


Om even een indruk te geven, deze borden waren er slecht aan toe voordat ik er mee aan de slag ging. Roest op de proms. Electroliet gelekt.. Mweh.

2013-07-02%2022.42.27.jpg


Toen er eenmaal eentje wat beter door liep, werd de drang om deze antieke beestjes te fixen steeds groter :)

Rest nog de noodzaak voor 4x 2114 ram (18 pins), en een sound amp.. (F MB3712) als iemand die nog per ongeluk heeft liggen :)
 
cool man dat het weer werkt 8)
 
Epromtekort heb ik opgelost, single rom mod -> dochterbordje geplunderd v/d Taito boot voor 4x 2716 :)

In de stapel bordjes ook nog een Cocktail bootleg Galaxian gevonden, deze draait echter een 'pacman op galaxian hardware'. Het is een 'dubbelgevouwen' bordje, met twee dochterborden erop. Ik zou hier graag weer een galaxian van maken ipv. deze 'slechte' pacman variant, alhoewel hij wel uniek is. (special omgeprogged voor galaxian hardware.)

Heeft iemand zo'n cocktail bordje liggen, maar dan met Galaxian erop?
Zo ja, welke roms zitten op welke plek?

Pica hiero..
 
Deze ´galaxian cocktail´ schijnt een Moon Cresta bordje te zijn, met daarop de Galaxian Pac bootleg hack..
Ben hem nu aan het terugconverteren naar Moon Cresta. Even wat 2732´s geleend van een of ander bootleg bordje hehe..
 
Back
Top