What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

R-Type Leo werkt niet

waiwainl":35n281nr said:
NeTaXe":35n281nr said:
Oei, duidelijk lekkage! Vrijwel zeker dat dit de oorzaak is. Heb exact hetzelfde gehad met een Irem bord. Zou hem verder niet meer aansluiten. 1st schoonmaken, caps en hoogstwaarschijnlijk amp vervangen!

Really? Dan ben ik duidelijk niet getraind om dat te herkennen, is het soms dat laagje wat net 'plakkerig' lijkt, in de hoek waar de pot zit?

Ja helaas wel, niet alleen waar de pot zit, het hele gebied eigenlijk. Je herkent het idd aan het plakkerige laagje en de contacten /soldeerpunten die corrosie hebben /groen geworden zijn. Het hele bord is stoffig maar vergelijk de gebieden maar eens.
 
NeTaXe":130nkzmq said:
waiwainl":130nkzmq said:
Really? Dan ben ik duidelijk niet getraind om dat te herkennen, is het soms dat laagje wat net 'plakkerig' lijkt, in de hoek waar de pot zit?

Ja helaas wel, niet alleen waar de pot zit, het hele gebied eigenlijk. Je herkent het idd aan het plakkerige laagje en de contacten /soldeerpunten die corrosie hebben /groen geworden zijn. Het hele bord is stoffig maar vergelijk de gebieden maar eens.

Hum, ik dacht dat dat ook gewoon stof was :?

Heb net de orginele sales foto bekeken (was een top-view) en m'n eigen top-view foto. Zien er hetzelfde uit en op de originele zie je dus ook niet de 'plakkerigheid'...

Op naar de repair dus.. :|
 
cthulhu":10h8k06d said:
Bruine caps? Dat waren toch precies degene die zeer vaak problemen gaven en gingen lekken? Volgens mij waren de Irem PCBs met groene caps beter.

Net even opgezocht: http://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=49783

Klopt, maar het aanbod Leo is nu ook niet zo groot dat ik kieskeurig kan zijn. 😉
En caps zijn vervangbaar was mijn gedachte, zelfs system11 van Shumps forum had nog gereageerd en verwees naar zijn pagina: http://blog.system11.org/?p=1038

En verder zag het er alleen stoffig uit, de verkoper (met positive verkoop geschiedenis) zei dat ie werkte; dus ja, gaan voor die banaan :roll:

Nu even balen, gaan kijken of hij gefixed kan worden.
 
Hmmm volgens mij zijn die elco's niet lek, nog niet in ieder geval. Lekkende elco's zien er zo uit:

97UCF20CelsiorECUCs_zps81700f0c.jpg

My .2 cents
 
K405":241ajnmi said:
Hmmm volgens mij zijn die elco's niet lek, nog niet in ieder geval. Lekkende elco's zien er zo uit:

97UCF20CelsiorECUCs_zps81700f0c.jpg

My .2 cents

De corrosie die ontstaat bij en hoe caps lekken heb je in alle soorten en maten. Dit is een extremer geval waarbij er een soort van roest is ontstaan en het elektrolyt bruin is uitgeslagen.

Bij R-Type Leo en eigenlijk de meeste Irem borden met deze bruine caps is het een bekend fenomeen. Het elektrolyt in dit geval is dunner en verspreid zich over een grotere regio, in principe ontstaat er kortsluiting tussen de contacten en als gevolg van tijd slaan deze ook groen uit.
 
De proef is in de pudding. :) Meten is weten. :) Dus ik zou zeggen desoldeer die elco's en haal ze door een esr, cap, continuiteits meter.

http://nl.aliexpress.com/popular/esr-meter.html

Ik zal niet ontkennen dat het er aardig verrot uit ziet. Ik zie daar een weerstand A2 (R205) die ook niet meer helemaal tof is volgens mij.

ssQivRZ.jpg
 
Mocht je zelf nog verder willen troubleshooten en een blacklight hebben liggen :)
Was ik zelf nog niet bekend mee.

 
Back
Top