Nou op oudjaar dus de doos binnen gekregen, die is zelf echt al super. Erg veel aandacht aan besteed, compleet met neogeo stickers dichtgeplakt etc. Voor wat het waard is (fanboys als ik smullen daar nu eenmaal van) was dat in elk geval al veelbelovend.
Zitten dus 2 doosjes in de grote doos. Eerste uitgepakt, daar zat de joystick in. Dat is serieus een 1:1 replica van de AES joystick. Je merkt geen verschil, schijnen ook exact dezelfde components in te zitten. Dat was dus veelbelovend. Bal is trouwens op de joystick gelijmd, neem aan dat ze niet 'cracken' zoals vroeger want vervangen is er niet bij.
In de volgende doos zat de docking station en de handheld. Docking station is een mooi ding, AES replica maar wat kleiner. Op NG zeuren ze wat over cheap plastic, maar persoonlijk vind ik het echt een degelijk ding, plastic van de AES console is echt niet beter. In het docking station moet je dus de handheld pluggen, dan kun je de boel met dezelfde on/off button als vroeger aanzetten en de voormalige reset is nu de menu knop geworden. Uitgangen HDMI en composiet.
Ik heb hem tot nu toe alleen op hdmi aangesloten en beeld is niet perfect maar prima om een potje te sluggen hoor, gewoon een leuk ding. Uiteraard is de cab met RGB 10x beter, maar wat verwacht je ook voor $200,-.
Dan de handheld: Qua vormgeving echt een mooi ding, aan de grote kant en zonder draaghoes waardoor ik hem in elk geval nergens mee naartoe zal nemen denk ik. Beeld is prima, beetje donker wel, geluid is redelijk ruk. Als je het met een PSP vergelijkt is het allemaal wel zo-zo hoor, kwaliteit is gewoon wat minder van alles. Beeld is 16:9 maar door de R button te veranderen naar 4:3. werkt goed! Er zitten 20 games pre installed, niet de beste maar wel echte klassiekers. Daarbij is er een game slot aanwezig op de handheld voor SD cards, en wordt er een game bijgeleverd. Leuk idee, hopelijk komt er meer. Games draaien gewoon op emulatie dus echt bijzonder is het niet maar menu werkt lekker snel en de games draaien wat ik nu heb gezien prima. Gewoon leuk! Al dat gebitch op NG.com over of het wel goed genoeg is en geen 100% perfecte speelervaring heb ik weinig mee, koop dan gewoon een cab en houdt je muil verder zeg ik dan...
Maar de joystick van de handheld: geniaal, zelfde als van de neo joypad dus dat speelt echt prima. Wel wat stug in het begin en bij de oudere fighters waar je echt exacte input moet geven om er een move uit te toveren is het wennen en moet je echt de klikjes tellen

, maar ook hier: voor de fanboys is dit natuurlijk uniek! De speelervaring is gewoon erg goed overall, buttons zijn ook lekker. Of het allemaal lang leeft is een tweede, dat moeten we nog zien. Zal nog wel eens wat foto's van de handheld maken, echt een heel mooi ding.
In the end vind ik dat je voor $200,- echt een hele hoop krijgt, hoewel je misschien een beetje neogeo minded moet zijn om te kunnen waarderen. Handheld, goede joystick en een docking station, + nog een game op sd cart. Hoewel het geen officieel SNK product is lijkt het er wel heel sterk op en hebben ze bij Tommo echt goed hun best gedaan om dit ding voor het 20 jarige bestaan van de neogeo in de smaak te laten vallen bij de liefhebbers. Ik vind het een leuke toevoeging voor de collectie, weet dat de docking station weinig speeltijd gaat krijgen met al die andere en betere hardware in huis maar ach, dat is eigenlijk met alles toch

? Staat in elk geval mooi te shinen onder de TV en het is een soort shrine voor de handheld waar je hem altijd stofvrij kan chargen: ik vind het echt een mooi setje guys!