What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Monitor issue's ( Naomi cab monitor)

Status
Not open for further replies.
Ja ik heb inderdaad ergens gelezen dat het voor een videowall gebruikt werd. Maar ze zeiden juist dat je een soort van universele remote had voor het bijstellen van de monitors. Die paar knoppen die achter de monitor zitten, doen helemal niks. (Ik denk dat ze voor de audio zijn omdat er naar de audiopoortjes L en R zitten )

Monitor chassis: Oke er waren een paar stickers. Ik heb er even wat foto's van gemaakt voor de duidelijkheid.

Het model kan een van de volgende zijn:
Blauwe sticker:
CT 29 EV/3
63203500
CRT
VID
A68EES038X ( 0 of O )
678

Dan staat er nog op het frame gedrukt: 030403
En op het zwarte stuk UT 844

Tweede foto:
Video
Amplif.
29EV3 FD
TESTED
62005070
ELIM.

Verder waren er ook nog veel sticker op de beeldbuis zelf, vooral van thomson en videolux. ( Maar die bedoelde je niet he? )

Foto's:

20130111_173613.jpg

20130111_173657.jpg

20130111_173745.jpg
 
Het is de hantarex CT29 E/V3.

Kloterige is dat hantarex.be een hele lange tijd alle info van de CRT's nog op de website had staan, maar nu niet meer.

Wat gebeurt er als je de 'enter' toets achterop de monitor een tijdje ingedrukt houdt? bv een seconde of 3?

Er zijn inderdaad wel Hantarex remotes; Has of Pas weten daar vast veel meer van dan ik.
 
Inhouden heb ik nog niet geprobeerd. Zal het maandag testen. ( Ik ben pas maandag weer bij mijn vader )
 
Ha chap,

Probleem met knetteren en brom moet je bij de hoogspanning zoeken. Maak eerst eens de hoogspanning van de beeldbuis los met een grote lange schroevendraaier die je met een stukje elektriciteitsdraad aan chassis hangt. De lading is er dan al af en niet meer gevaarlijk. Wel eerst netspanning eraf halen natuurlijk 😉 Monteer daarna opnieuw de rode hoogspanningskabel op de beeldbuis en draai die even goed rond voor het betere contact. Verder kun je kijken of er in de hoogspanningstrafo een barst/scheur zit. Dat wil ook nog wel eens geknetter veroorzaken. Vervangen is dan de enige oplossing.

De oorzaak van het eens per half uur aan en uit springen van de monitor lijkt op een hoogspanningsbeveiliging. Kan zijn dat er ooit aan de SCREEN instelling van de trafo is gedraaid. Meestal wel te zien aan de lak die dan verbroken is. Het kan overigens ook een slecht soldeerpunt zijn van het hoogspanningsdeel (trafo/lijntor/H-spoel).

Probleem met afbuiging kun je niet op de PCB of via menu regelen. Wel kan het zo zijn dat er magneetstripjes rondom de beeldbuis spoel er af zijn gevallen of los zitten. Deze bepalen in grote mate de afbuiging. Houd er maar eens een magnetische schroevendraaier in de buurt dan zie je meteen de afbuiging veranderen.

Menu kun je zoals Cage zegt bereiken door return toets enkele seconden ingedrukt te houden. Binnen het (groene/witte) menu zit ook een nog ServiceMenu. Dacht dat ook die kon worden ingeschakeld door de return toets weer enkele seconden in te drukken. Het menu moet dan rood worden.

Heb mijn Monitor-files even bereikbaar gemaakt. Daar staan diverse specsheets en manuals.
http://89.99.104.52/arcade/Hardware/Monitor

Menu:
mgg-28-1.jpg


EV3 specsheets:
http://89.99.104.52/arcade/Hardware/Monitor/CT29-EV3/ctev3.pdf
 
Bedankt voor je reply :) Ik wardeer het.

Ja het geknetter is niet echt storend. Het maakt minder herrie dan de eerste xbox 360's maar omdat het plots kwam maakte ik mij zorgen. Het liefste fix ik mijn monitor zo ver mogelijk maar ik voel me niet comfortabel bij het werken aan stukken waar eerst de spanning vanaf gehaald moet worden. Misschien heeft mijn vader hier wel ervaring mee.

Valt er iets te doen aan het aan en uitvallen behalve een nieuwe monitor kopen? En waar vind ik de 'trafo'?

Ik had ook van te voren onderzoek gedaan naar dat hele convergence gedoe en op een video hadden ze het eerst over die rings die heel makkelijk zijn aan te passen en van die stripjes. Alleen kan ik ze beide niet vinden op mijn monitor :/ ( Is dat met die stripjes overigens ook gevaarlijk i.v.m. hoogspanning? )

Dat van het menu check ik morgen gelijk als ik thuis ben.
 
Fantastische analyse en uitleg van Cotje! Daar valt niets aan toe te voegen en als je die naloopt met iemand met meer affiniteit, kan je het hopelijk verhelpen en anders zit er idd niets anders op dan een andere monitor. Succes!
 
Hey,

Ik heb ook wat vreemde geluiden van mijn Naomi monitor, dus zal het maar hierbij posten. Het is wel een originele monitor (MS-2934-s van Toshiba denk ik)

Ik heb een geluid gelijkaardig aan: http://www.youtube.com/watch?v=1NHiX9-d ... e=youtu.be

Iemand in dit topic heeft al gezegd dat dit de Yoke collar is die resoneert. Maar is dit normaal of wat kan ik er aan doen? Het lijkt meer lawaai te maken als ik een computer er aan hang dan met de naomi 2 console. Ook wordt het lawaai erger als ik het beeld verticaal groter maak.

Ik heb ook het geknetter dat chapddr omschrijft, maar enkel bij het aan & uitzetten is het waarneembaar. Ik vermoed dat dit normaal is, want ik kan me herinneren dat onze oude CRT tv dat ook deed, maar ik vraag het toch maar even om zeker te zijn.
 
seba":1iob7ax5 said:
Hey,
Ik heb een geluid gelijkaardig aan: http://www.youtube.com/watch?v=1NHiX9-d ... e=youtu.be
Iemand in dit topic heeft al gezegd dat dit de Yoke collar is die resoneert. Maar is dit normaal of wat kan ik er aan doen? Het lijkt meer lawaai te maken als ik een computer er aan hang dan met de naomi 2 console. Ook wordt het lawaai erger als ik het beeld verticaal groter maak.
Een kleine brom heb je altijd wel maar dit lijkt me een los zittende hoogspanningstrafo. Die zitten meestal met parkers vast op de printplaat. Idee zou zijn de soldeereilandjes te de-solderen, de parkers aan te draaien en dan de boel weer netjes solderen. Ook als er geen parkers in zitten kun je de de-soldeer>soldeer actie doen.
Kan overigens ook een resonantie zijn van de voeding. Daar zitten meestal dunne metalen plaatjes omheen. Druk die eens aan met een houten stokje om te horen of de brom verdwijnt.

seba":1iob7ax5 said:
Hey,
Ik heb ook het geknetter dat chapddr omschrijft, maar enkel bij het aan & uitzetten is het waarneembaar. Ik vermoed dat dit normaal is, want ik kan me herinneren dat onze oude CRT tv dat ook deed, maar ik vraag het toch maar even om zeker te zijn.
Dit is normaal voor iedere CRT. Het is ook meer een 'swoosh'. Het gaat dan om het laden en ontladen van de tube. Er zijn d'r bij die dat heel heftig doen. Geknetter tijdens het spelen is niet goed.
 
Ik heb maandag nog dat menu getest en het werkt. Ik heb alles een beetje kunnen bijstellen :)

Maar zodra de pc een keer uit is geweest, krijg ik geen beeld meer op de monitor wanneer die 75 omega logo (Ohm?) knop zo staat dat de kleuren veel mooier worden. Ik had ergens gelezen dat dit met de signaalsterkte te maken heeft. ( Diende om het beeld over slechtere en betere monitors te verdelen zodat het overal even goed uitziet) Maar waarom herkent de monitor de pc niet als de knop zo staat? Als ik de knop 'uit' heb staan krijg ik wel beeld. En zodra het beeld verschijnt kan ik op de knop duwen en dan zijn de kleuren weer mooier. ( Maar dit kan alleen wanneer de kap eraf is. )

Verder heb ik mij nog wat verdiept over het geknetter en heb ik van de tearing en het geknetter video's gemaakt. Ik zal ze vanavond uploaden en hier posten.
 
Thanks cotje! Heel duidelijke uitleg (want van crt's ken ik niet erg veel).
Nu is het zo dat ik 2 van die nanao's heb. De ene had geen burn-in en super goed beeld, maar geeft opeens geen groen meer (ligt niet aan de draaiknopjes). De andere geeft wel nog groen, maar heeft burn-in. Ik vermoed dat als ik de pcb's van de ene monitor op de tube van de andere steek ik weer 1 goed scherm kan maken.

Moest dat echter niet goedkomen, dan zou ik een TV erin steken met een vga to scart kabel. 'k heb al een tv van de juiste grote en zo'n kabel gesoldeerd. Maar voor ik mijn TV open smijt vroeg ik me af of er nog iets speciaals is dat ik moet weten hiervoor. Ik neem aan dat ik electriciteit zal moeten aftappen van onderaan in de kast, waar het nog 220v is en het frame wat aanpassen zodat alles past. Is er verder nog iets dat verschillend is bij de standaard monitor en een tv?
 
Snelle post:

Ik heb het druk gehad met mijn profielwerkstuk vandaar de vertraging. Ik was net de video's aan het uploaden toen ineens de monitor, zoals in de video's, een statisch sis-geluid begon te maken. Na ongeveer 30 seconden hoorde ik ineens een knal ( Ongeveer even hard als een rotje ) en toen gaf de monitor een ingezoomed beeld van de bovenhelft weer. Ik heb hem als reflex maar gelijk uitgetrokken. Wat moet ik nu doen? De monitor is er nu in twee weken erg op achteruit gegaan. Eerst meer geknetter, daarna gesis en nu dit.
 
Doe wat ik zou doen: gewoon vervangen die hap (monitor en chassis) en dan even een tijdje lekker gamen. En na verloop van tijd nog eens naar dit geval kijken om te zien of het wellicht te repareren valt.
 
Ik denk inderdaad dat dat de beste optie is maar ik heb daar zelf niet het budget voor. ( Kost toch gauw 150+?) Ik heb ook al naar een reparatie-service gezocht in de buurt maar niks gevonden. Ik ga hem nu nog eens aanzetten, kijken wat er gebeurt.

edit:


heb hem net opgestart. tot nu toe lijkt die stil. maar ik krijg niet het hele beeld meer. de helft van de taakbalk is weg en bij de bovenkant ongeveer evenveel.

heb weer met de settings het beeld normaal gekregen. ( waarden van de monitor settings staan nu lager als voor de knal) toen ik de monitor twee keer in korte tijd uit trok en weer inplugde kreeg ik weer een knal. ( best luid, hoor een piep.) maar nu lijkt die weer normaal. ik laat hem nu een tijdje aan met de kap er af, kijken wat er gebeurt.
 
Mja, ik denk dat crt reparatiediensten zowat uitgestorven zijn. Voor die paar gewone crt tv's die er nog zijn kost het je meer om te herstellen dan een 2dehands exemplaar kopen. Je kan wel doen wat mijn plan B is: een 27" (meet je best nog even na) 4:3 tv zoeken, en een vga-to-scart kabel solderen (is niet zo moeilijk). Electriciteit van onderaan de kast nemen (220V, voor de transfo dus) en je hebt voor 20€ (prijs 2dehandse crt) een goed scherm.

Sowieso lijken die knallen niet gezond, en je wil neem ik aan voor die 20€ geen kans op brand of erger.
 
cotje":1q7wfih5 said:
seba":1q7wfih5 said:
Ik vermoed dat als ik de pcb's van de ene monitor op de tube van de andere steek ik weer 1 goed scherm kan maken.

Zou ik zeker doen!

't Is gelukt :D, heb een heel mooi beeld nu. Het geluid blijft wel en is opvallend luider als hij met m'n pc verbonden is ipv de naomi console. Maar met de behuizing er rond en geluid van de speakers hoor je er niet veel van, dus zal het maar zo laten.
 
Gisteravond heb ik er gewoon 3,5uur op gespeeld zonder een knal. Hij maakte wel vaker het sis-geluid maar daarna was die weer stil. Verder heb ik geen screentearing meer gehad en maar een keer dat aan- en uitvallen van de monitor. Ik denk dat het gewoon te maken heeft met te veel stroom? ( Knal klonk echt als een vonk ) Ik gebruikte eerst een stekkerdoos zonder aan en uit knop. Ik ga hem nu voorzichten testen deze week met een stekkerdoos met aan- en uitknop. Zo hoef ik hem niet steeds uit te trekken.

Maar na de knal was het beeld uit proportie. een paar cm was boven en onder weg en een heel klein beetje aan de zijkanten. ( Settings van de monitor veranderd. Iets van -5 lengte waarde en -1 breedte ) Bij de tweede en derde knal ging die er wel niet op achteruit.
 
Mijn mening is : give up en verplaats jezelf naar het "buy, sell en trade" topic met een request voor een nieuw scherm. Het is niet alleen tijdrovend maar je riskeert een brand en een imploderend scherm. Not worth the risk.
 
I know maar gister deed die het gewoon normaal. Als dit nog een keer voorkomt doe ik hem weg. Kan zo'n monitor worden opgestuurd? Ik ga denk ik maandag nog even lang een tv en audio winkel in de stad. Ze repareren wel tv's maar ik weet niet of ze nog crt's doen.
 
Ik denk dat je meer zal betalen aan reparatiekosten dan een nieuwe te zoeken. En opsturen kan altijd, maar het zal belachelijk veel geld kosten als je weet wat zo'n ding weegt, + het is redelijk fragiel
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top