Hong Kong is een leuk land om in te zijn, maar op een of andere manier krijg ik een gevoel alsof ik stiekem onderdrukt word. Ik ben al vaker hier geweest, maar het blijft mij toch achtervolgen.
Als je zo rondkijkt in Hong Kong, dan zie je overal bordjes hangen. Daarop staan dingen die niet mogen. En dan blijft het niet bij een bord, maar verschillende! En meestal staan op de handelingen die op de borden vermeldt staan een boete. En dat zijn geen kortingsprijzen die erop staan.
Voor het gooien van afval op straat staat een boete van 150 euro. Schrikbarend hoog bedrag, maar het werkt wel. Hong Kong is sinds de invoering van de borden, en de bijbehorende wetgevingen, een stuk schoner geworden. Het zou eigenlijk niet moeten dat de regering je verteld wat je wel en niet mag. Een beetje "common sense" moet een mens toch wel hebben? Je gooit niet zomaar je afval, ook al is het een papiertje, op straat.
Nu zie ik sommige borden en dan denk ik toch van: "Hey, waarom mag dit eigenlijk niet?" De regering heeft een apart segment genaamd Cultural and Leisure Department. Deze mensen zorgen voor de parken en speelpleinen in Hong Kong. Zij hangen borden bij parken op waar je niet mag fietsen, skaten of zelfs een balletje trappen. Gekkigheid!
De borden hebben wel nut. Hong Kong is een stuk schoner geworden. De mensen spugen minder op straat. Geen hondendrollen meer op straat. Iedereen loopt netjes aan de rechterkant in de gangen. Maar hoever wil je nou gereguleerd worden door de regering?
Als je zo rondkijkt in Hong Kong, dan zie je overal bordjes hangen. Daarop staan dingen die niet mogen. En dan blijft het niet bij een bord, maar verschillende! En meestal staan op de handelingen die op de borden vermeldt staan een boete. En dat zijn geen kortingsprijzen die erop staan.
Voor het gooien van afval op straat staat een boete van 150 euro. Schrikbarend hoog bedrag, maar het werkt wel. Hong Kong is sinds de invoering van de borden, en de bijbehorende wetgevingen, een stuk schoner geworden. Het zou eigenlijk niet moeten dat de regering je verteld wat je wel en niet mag. Een beetje "common sense" moet een mens toch wel hebben? Je gooit niet zomaar je afval, ook al is het een papiertje, op straat.
Nu zie ik sommige borden en dan denk ik toch van: "Hey, waarom mag dit eigenlijk niet?" De regering heeft een apart segment genaamd Cultural and Leisure Department. Deze mensen zorgen voor de parken en speelpleinen in Hong Kong. Zij hangen borden bij parken op waar je niet mag fietsen, skaten of zelfs een balletje trappen. Gekkigheid!
De borden hebben wel nut. Hong Kong is een stuk schoner geworden. De mensen spugen minder op straat. Geen hondendrollen meer op straat. Iedereen loopt netjes aan de rechterkant in de gangen. Maar hoever wil je nou gereguleerd worden door de regering?