Neem aan dat de topicstarter dit waarschijnlijk al niet meer leest maar kon het niet laten om een post hierover te maken. Ik hoop het 1 en ander te kunnen uitleggen hoe ik het zie vanuit mijn perspectief. Dus neem me niet te serieus.De liefde voor fighting games is eenmaal groot bij mij
Ik speel alle Street Fighter games op een competitief niveau (ben bekend als 1 van de beste spelers in NL met Street Fighter III : 3rd Strike) maar eerlijk gezegd ben ik meer een all round fighting game speler. Ik heb voor elke game de 'scene' opgezocht en ben gaan wezen kijken hoe die mensen spelen en wat ze zo goed maken.
3D fighters is totaal andere koek dan 2D. Het is ook vooral een kwestie van frame data uit je hoofd leren om te kijken welke moves niet safe zijn. (Om vervolgens te punishen) Dit kan je ook op gevoel leren natuurlijk mocht je wat talent hebben of de game snel kunt oppakken en vooral veel spelen tegen spelers die bereid zijn je uit te leggen waar het verkeerd gaat.
Sorry Anunaki maar ik moet zeggen dat Tekken geen button basher game is.

Het is een hele technische game als je tegen een goede speler speelt en niet tegen een Eddy/Christie speler of een Hwoarang die op rondje drukt de hele tijd. Sinds Tekken 5 zitten er lange juggles in, maar de juggles moet je aanzien als een reward dat je de andere speler afstraft op wat hij verkeerd doet. (Moet hij maar beter blokken, of leren welke aanvallen van hem niet safe zijn.) In high level matches zijn 2 spelers constant om elkaar heen te bewegen, kijken waar ze hun tegenstander kunnen raken en kijken hoe ze hun kansen het beste kunnen benutten.
Street Fighter is een goede game om mee te beginnen, maar je moet er vooral van houden. Het zijn voornamelijk basics waar je goed in moet zijn; zoning, executie en een beetje kunnen bluffen (zal ik springen of niet?) Iedereen heeft zo zijn stijl van spelen. Ik heb tegen extreem aanvallende mensen moeten spelen en spelers met een verschrikkelijk goede verdediging. Beiden zijn moeilijk om mee te dealen op een andere manier. Je moet tegen de aanvallende mensen vooral goed leren blokken en de verdedigende spelers moet je weten wanneer je moet aanvallen en wanneer niet.
Anime fighters (zoals Guilty Gear, BlazBlue en Persona 4 Arena) zijn vooral aanvallend georienteerde games. Ook erg leuke games, maar ze zijn vaak ingewikkeld en niet erg toegankelijk.
Over Ultimate Marvel vs Capcom 3... erg leuke game om te kijken, maar het is erg lastig om die game te spelen op een hoog niveau omdat je vaak haast moet gokken. Het brengt wel erg veel hype mee en is uitgebracht doordat Marvel vs Capcom 2 erg populair was in Amerika. Niet omdat het Marvel characters heeft maar de game was eigenlijk een zooitje. Ze hadden uit elke fighting game wat sprites geplukt en een hele mikmak van gemaakt. Haast elke character heeft een infinite combo maar er zijn maar zo'n 5 bruikbare characters die extreem goed zijn. De Amerikanen raakten dan ook extreem hype als iemand een infinite combo landde omdat het vrij moeilijk uit te voeren is maar de tegenstander kon dan ook niks er tegen doen. Ultimate Marvel vs Capcom 3 is ongeveer hetzelfde want je kan met de juiste combo 1 character doden en vervolgens een 50/50 mixup doen op de inkomende character. Matches gaan dan ook erg snel als je 1ste character dood is. Maargoed het is Marvel en daar staat het bekend om, dat het gewoon belachelijk (leuk om te zien) is. : :lol:
- Om het allemaal in een plaatje te zetten -
2D spelers : Erg geduldig en strategisch, goed in whiff punishing, footsies, zoning en setups
Anime spelers : Heel agressief en creatief, goede executie, multi-tasking en reacties
3D spelers : Veel kennis over frames, setups, goed in whiff punishing, het lezen van de tegenstander, zoning en goed gevoel voor risk en reward.
Conclusie: Als je fighting games wilt gaan spelen, probeer van alles wat. Kijk wat je het beste ligt, wat je leuk vind, of speel zoals mij alle games omdat je het leuk vind

Voor mij zijn fighting games speciaal doordat het een soort schaken/poker voor me is, veel vrienden heb gemaakt door het spelen en ik krijg er geen genoeg van om ontwikkelingen te zien in de fighting game community.