What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Arcade minds: geeft uw mening!

ruderudie

Bullet Dodger
Naar aanleiding van het verkooptopic van Marc en zijn keuze alles wat arcade is de deur uit te doen, ben ik benieuwd hoe het bij alle andere members op dit moment staat met de "liefde" voor arcade!

Zelf ben ik nog volop enthousiast, zit arcade echt in het bloed van kleins af aan(veel meer dan console gaming) en blijf ik de magie van gamen op een cab nog steeds voelen als ik op 20 centimeter afstand naar een 26" scherm zit te staren terwijl de speakers in mijn oren krijsen. En al is dat tegenwoordig misschien maar een uurtje per week als ik niet meer tijd heb, het blijft toch geweldig om al die vette oldskool games te spelen op de manier waarop het ooit bedoeld was. Console gamen kan daar gewoon nooit aan tippen; toen niet, nu niet en in de toekomst ook niet. Dat heeft niet zo zeer te maken met de kwaliteit van games, maar met de hele beleving die wij hebben met arcade games en cabs.

Daarnaast hebben we ook nog deze community die steeds uitbreid met nieuwe enthousiastelingen, zijn we een 'rare breed' mafkezen met een hele bijzondere hobby en hebben we daarnaast allemaal een andere afkomst en andere leeftijdscategorie. Ook dat is best bijzonder en die community is ook deel van de hele hobby, evenals het kloten aan cabs, lullen over games en hardware etc etc. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat zijn in elk geval my 2 cents.
 
Goed punt Rudie! Ik denk dat de meeste mensen op dit forum nog steeds gek op Arcade zijn of worden, omdat ze denk ik een verleden ermee hebben. De reden dat Marc er snel afstand van kan doen is, zoals hij zelf al aangeeft, dat hij er geen verleden mee heeft, dus ook geen herinneringen. Niets mis mee, maar hij heeft het gewoon met zijn console liefde.

Voor mij is gamen een hele dikke rode draad door mijn leven. Vanaf Atari, commodore, 8-bit NES / Master System, naar 16 bit Nintendo / Sega, naar Neo Geo home ( hemelse ervaring destijds ), naar Playstation, naar Dreamcast en ondertussen altijd wel wat Arcade.
Maar ik denk dat mijn grote Arcade liefde toch wel zijn roots in de Neo Geo heeft liggen en daarna de Naomi games die ook nog eens werden geport naar de Dreamcast 8)
Het is bij mij dus echt het gamen in al zijn glorie, zelfs nu nog de nieuwste games.
Wat wel een heel belangrijk element in het gamen bij mij is dat ik "Arcade" omschrijf als pick up and play games. Dan maakt het niet uit echt wat het is, retro of next gen, als het maar lekker snel, vol actie en niet al te veel sim is, want daar heb ik gewoon de tijd niet meer voor met een gezin en alledaagse bezigheden. Dus voor mij is Arcade gamen niet alleen gebonden aan cabs, maar een soort overkoepelend genre! Lekker Arcady 😉

Al met al zit het ondertussen in mijn DNA strings ingeprent en ik zal er cker mee sterven :twisted:
 
Het is nu ruim 6 jaar geleden dat ik m'n eerste Japanse cab in huis kreeg en heb er sindsdien altijd minimaal een gehad. De keren dat ik in een opvlieging zei: waarom pleur ik niet gewoon alles de deur uit heeft maar met een ding te maken en dat zijn de prioriteiten die je stelt naarmate je ouder wordt en je persoonlijke situatie veranderd. Negen van de tien keer heeft het toch te maken met je omgeving.

Niet eens zo zeer iemand die zegt dat je het weg moet doen, maar het feit dat je nu eenmaal soms je geld aan belangrijkere dingen kunt besteden, zeker als je geen geldboom in de tuin hebt staan. Ik heb vorig jaar besloten alle echt dure dingen de deur uit te doen, omdat ik het mezelf eigenlijk gewoon niet kan en wil veroorloven iets in huis te hebben wat je voor 1/10 van de prijs op een console kunt spelen. Nu richt ik me meer op de wat goedkopere dingen om de collectie levend te houden, minstens zo leuk.

Het is en blijft naar mijn mening geen wijze keuze helemaal te stoppen met een bepaalde tak van sport. Ik heb altijd van alles een beetje gedaan en dat is voor mij nog steeds de way to go.
 
Wil hier toch nog even wat kwijt 😉

Arcade is dus zeker iets waar ik veel liefde voor heb, bedoel vroeger liep ik voor een paar guldens naar Pac-Land om heerlijk een paar potjes Streetfighter, DD, Simpsons en Turtles etc. te spelen
Dus een paar jaar geleden was ik ook erg blij met m'n eerste cab en weet nog goed dat ik begonnen was met die minder mooie ''OK Baby'' en moest dus ook snel een echte candy cab hebben.
Heb na mijn mening ook veel liefde gestoken in mijn cabs en er echt veel aan gedaan wat zeker zijn vruchten heeft afgeworpen voor andere leden.

Ik ben mijn cabs ook nog niet kwijt en zie dat ook nog niet snel gebeuren aangezien de meeste leden hier al een cab hebben staan.
Zal er eentje weer naar boven moeten tillen en laat de andere dan maar op mijn slaapkamer staan en wacht geduldig af.
Zeker geen geldkwestie maar meer ruimtegebrek en ga/en wil ze niet voor spotprijzen wegdoen want dan weet ik dat ik daar wel enorm spijt van ga krijgen.

Cheers. :)
 
almighty":2frtkh3l said:
Ik ben mijn cabs ook nog niet kwijt en zie dat ook nog niet snel gebeuren aangezien de meeste leden hier al een cab hebben staan.
Zal er eentje weer naar boven moeten tillen en laat de andere dan maar op mijn slaapkamer staan en wacht geduldig af.
Zeker geen geldkwestie maar meer ruimtegebrek en ga/en wil ze niet voor spotprijzen wegdoen want dan weet ik dat ik daar wel enorm spijt van ga krijgen.

Cheers. :)

Ik bespeur hier al enige twijfel / draaiing naar de cabs toch maar te houden :D Misschien maar een goed idee ook? Je weet immers nooit of in de toekomst het virus weer toeslaat en dan is het handig dat je de cabs nog eens op kan zoeken en eventueel weer monteren. Zal ik zeker doen. Ik heb het zelf ook te vaak meegemaakt; verkopen en later spijt...en spijt achteraf is behoorlijk klote !
 
Mooi topic!

Tja.. hmm.. mijn verslingering aan games en arcade gaat heel ver terug. Begonnen met een Audiosonic console toen ik klein was. Echte liefde kreeg ik toch in de arcade met Afterburner en Thunderblade. Later van mijn zuurverdiende geld een Sega Master System gekocht, en uiteindelijk alle moderne consoles uit Japan laten komen (PS1, PS2, Dreamcast, etc, etc).

Ik heb ook van die tijden dat ik denk: "hmm.. zal ik het gewoon allemaal verkopen", maar ik hou me altijd in. Ik zit nu veel meer (zoals Ken aangeeft) op het aanpassen van de hobby; je verkoopt eens wat om weer eens iets nieuws te kunnen doen.

Heb mijn eerste cab een jaar of 10 geleden gekocht (woody), en heb deze nog steeds. Door Nozomi verslingerd geraakt aan Candy's.. de woody gaat binnenkort wel in de verkoop, denk ik. Neeeeeeed more space :-)!

Kroon op mijn huidige collectie is toch wel m'n Afterburner Climax cab. Maar ook deze zal over niet al te lange tijd weer plaats gaan maken voor iets anders. Gewoonweg omdat het een dure machine is, en ik de game intussen goed ken. Tijd voor iets anders.. :-) Volgende dedicated cab zal een driver worden, denk ik.

Het is gewoon net als verliefd zijn; soms hoteldebotel, soms even wat minder opgewonden ;-)

Ik ga deze hobby nooit meer verlaten. Het allerleukste aan deze hobby is voor mij trouwens niet het gamen zelf, maar het sleutelen en prutsen aan de cabs en electronica. Heerlijk. Zo ligt de Blast van Ronnie nog steeds in een paar stukken :-) Ik heb alle tijd. Gewoon af en toe even een beetje rommelen, en je vult makkelijk een paar maanden op (want ja, ook een gezin met twee kindjes)
 
Bij mij is het het andersom. Veel van mijn Neo collectie weg gedaan omdat ik het via mvs ook op mijn Egret 2 kan spelen...cps2 games gekocht, naomi rom en gd-rom, etc. En toen stond die cab daar...en maar staan. Na een paar maanden weinig maar aan gehad. Dus zit ik er al een paar maanden aan te denken alle arcade spul de deur uit te doen en (voor de 3de keer dan) weer Neo op te pakken. Weet nog goed dat ik vorige keer zei nooit meer iets van de Neo weg te doen haha. Gelukkig nog niet alle games verkocht dit keer.

Dit weekend donder ik alles in de sales thread met foto's en later op de bekende sale sites ;)

Het was leuk met de cab maar ben toch echt een console gamer en collector blijkt maar weer.
 
Jep true that...daarom doe ik de arcade gear ook weg. Kan ik dat geld weer in Neo spul steken ;)
 
Hoewel ik pas een jaar bezig ben met Arcade heb ik al veel langer een flinke Console en Shmup verzameling aangelegd , daar stop ik af en toe tijdelijk mee om daarna weer verder aan te vullen .

Arcade heeft altijd mijn interesse gehad van het prille begin , ik weet nog haast elke Cab hier uit de buurt halverwege jaren 80 in de meeste kroegen en snackbars want ik ging ze allemaal af met mijn zakgeld , later naar Scheveningen en Amsterdam , zelfs hier in Rotterdam had je meerdere echte Arcade hallen .
Ik speelde toen thuis op een Colecovision en daar kwamen haast perfecte Arcade ports op uit , die heb ik nog ergens liggen met ongeveer 20 games boxed , al mijn latere Console handel heb ik wel weer weggedaan :cry:
Ik had al een paar keer op het punt gestaan om een Supergun aan te schaffen en ook heb ik nog een 2 player Happ panel laten bouwen in de USA met alles er op en er aan , verlichtte buttons en trackbal , spinner en 4 weg stick om een Mame Bartop in elkaar te flanzen , panel kostte een vermogen en net toen ik het hout wou bestellen voor de bartop kwam ik in aaraking met Candy cabs dus die stick staat nog ongebruikt in de doos voor misschien ooit ...projectje 😉

Ik ben niet zo snel van stoppen en de hele handel de deur uit maar aan de andere kant nemen de meeste Cabs behoorlijk wat ruimte in en ik kan me voorstellen dat 2 van die joekels ongebruikt dan wel erg aanwezig zijn .
Een Cute kan je dan wat makkelijker wegstoppen als zo'n fullsize Cab , die Cute gaat er hier dan ook nooit meer uit , de Aero hopelijk ook niet :!:
 
De Aero ?

€ 525,- schijnt de gangbare prijs te zijn ( zonder blauwe kruk dan )



Eindelijk weer eens een echte Sega Cab i.p.v. die Taito rommel ?




icon_awe.gif
 
Cool, kan ik eindelijk Street Fighter spelen met 3 buttons! Gruweluuuuk!
 
Goed, Dan schrijf ik ook wel wat. :)

Ik ben nog steeds bijna iedere dag aan het gamen op m'n cabs. 8) Ik heb meestal wel één van de drie cabs aan staan zodat ik direct een ronde kan gamen. M'n vrouw en kinderen vinden het ook allemaal op hun manier wel tof dus. Het was tot nu toe een te gekke ride wat arcade betreft. M'n console experience nu niet meegerekend.

Bijvoorbeeld de aanschaf van je eerste cab, Het schoonmaken en opknappen, Kennis vergaren, Je eerste PCB scoren, Geil! Allemaal spannend en zo wil ik het zo lang mogelijk houden. Als de postbode je weer een pakketje komt brengen met een nieuwe PCB of zo dan wordt je weer zo blij als een kind.

Iedereen heeft denk ik weleens een mindfuck om je verzameling of whatever de deur uit te doen of om te ruilen, ik ook. Heb m'n meeste console spullen verkocht voor arcade funding en er geen seconde spijt van gehad. Andersom is ook goed zolang je maar blijft gamen.

Game on! En laat SHMUPS2 nu maar komen. :twisted: Yeah, Yeah, Yeeaaah! ...ok :oops:
 
goatboy":eaza2fuo said:
Game on! En laat SHMUP2 nu maar komen. :twisted: Yeah, Yeah, Yeeaaah! ...ok :oops:
Dit keer zal ik ook '' hopelijk'' van de party zijn en maak hier al plaats voor de beker :twisted:

Wel zin in Shmups 2 :D
 
Het is inderdaad zeker waar dat je je hele collectie ook veel beter kunt waarderen als je het echt rustig opbouwt. Als je in een maand 10 games koopt, heb je er wat mij betreft in elk geval echt veel minder gevoel bij. Dus gewoon 1 game kopen, blij zijn en ook echt kapot spelen/ van genieten, daarna weer een andere game kopen. Dat heb ik op het neo forum ook zo vaak gezien, echt collecten om alles maar zo snel mogelijk te hebben, dat gaat altijd mis. Als je alles langzaam ziet groeien heb je ook bij elke game een verhaal en weet je vaak nog precies wanneer je die game hebt aangeschaft en hebt beleeft toen je hem net op de deurmat kreeg.

Persoonlijk verkoop ik zelden iets, simpelweg omdat ik alleen koop wat ik echt wil hebben. Uitzondering is dat ik 2x een neo cd collectie heb opgebouwd en 2x weer verkocht, omdat de console gewoon te kut is om op te spelen, en 1x een kleine AES verzameling die ik heb weggedaan omdat veel games gewoon onrealistisch geprijsd zijn voor mijn smaak, ik ze toch wilde hebben en daarom ge"irriteerd werd van het verzamelen....AES blijft wel altijd trekken en dat heeft waarschijnlijk gewoon alles te maken met het feit dat die shit in mijn kinderjaren het heiligste was wat er bestond, maar wijselijk begin ik er nooit meer aan...hoop ik :).

Ben nu pas echt een beetje bezig de vert cab te voorzien van games, heeft lang stil gestaan en nu is dodonpachi onderweg en krijgt hij eindelijk wat ie verdient: een kneitervette game waarvan ik nu ook al weet dat ik hem zeker niet meer weg zal doen!
 
ruderudie":1zuzomcv said:
Het is inderdaad zeker waar dat je je hele collectie ook veel beter kunt waarderen als je het echt rustig opbouwt. Als je in een maand 10 games koopt, heb je er wat mij betreft in elk geval echt veel minder gevoel bij. Dus gewoon 1 game kopen, blij zijn en ook echt kapot spelen/ van genieten, daarna weer een andere game kopen.

Nou en bedankt he 😉 , dus ik geniet minder van mijn games haha.
Nee ik begrijp wel wat je bedoeld maar vaak koop ik meer tegelijk om de shipping kosten te drukken en zijn de prijzen er ook vaak na.

Wou dat de dagen gewoon wat langer waren want kom gewoon tijd tekort man, heb nog zo veel mooie games liggen waar ik gewoonweg niet aan te kom :(
 
hmmz, mijn arcade tijd heb ik GOED meegemaakt, maar spelen? ho maar :P dat komt meer omdat ik in 1981 geboren ben.. en je moest 18 zijn om die games te doen :cry: maar ik had (heb ik nog steeds) toen al goeie ouders die mij weleens in zo'n hal voor zo'n ding gezet hadden, mijn indruk was altijd.. HOE kan dit er nou zo goed uitzien?? op m'n MSX was het ook niet slecht, neem Bubble Bobble, in de Arcade was die gewoon superieur vanwege z'n Yamaha Adlib synthesizer... daar kon de MSX niet tegen op :shock:.

ik baal er wel van.. in THE 80's je hoeft maar 1 stap te zetten of je bent al in een Arcade hal.. :P en nu :x ...gokkasten@^#(&^@$.......

maar goed, er was ook elk jaar een kermis waar een trailer bij was vol met "classics" die naar het gat kwam waar ik gewoond heb..
ik herinner me deze games nog wel die ik in al die jaren gespeeld heb, dat is inclusief de arcades:
1942
Baby Pacman
Super offroad (iron man blabla)
Ghost & Goblins
Pole Position
Mortal Kombat 2
choplifter
RoadBlasters
Paperboy
Gauntlet
RidgeRAAAAACERRRR!!! :P
Moonpatrol
OUTRUN (oh yeah)

en natuurlijk was ik gelijk DOOD bij de meeste games, tsja.. ik was toen geen PRO :mrgreen:

en later kwamen de muziek games enzo.. enne ik blijf Arcade nog steeds GAAF vinden.
 
dexx":3p15n0lh said:
hmmz, mijn arcade tijd heb ik GOED meegemaakt, maar spelen? ho maar :P dat komt meer omdat ik in 1981 geboren ben.. en je moest 18 zijn om die games te doen :cry:

Nou hier in Rotterdam niet hoor , Snackbars en Cafe's kon je sowieso in lopen als snotaap om te spelen en de Arcade hallen hier hadden , of een afgeschermd deel waar de fruitautomaten stonden met een bord " 18 of ouder " er voor zoals aan de Katshoek en om de hoek bij Binnenwegplein of helemaal geen 18 deel zoals beneden in het Chinese boot restaurant liggend aan de Maashaven , daar was dus alleen Arcade .

Toen ik wat ouder werd en alle kasten hier plots verdwenen ging ik wel eens naar de toen al bekende hal in Scheveningen , ook Amsterdam is veel langer door gegaan , wat daar ooit zat aan Arcade was niet normaal .
 
Casey120":168w49yi said:
dexx":168w49yi said:
hmmz, mijn arcade tijd heb ik GOED meegemaakt, maar spelen? ho maar :P dat komt meer omdat ik in 1981 geboren ben.. en je moest 18 zijn om die games te doen :cry:

Nou hier in Rotterdam niet hoor , Snackbars en Cafe's kon je sowieso in lopen als snotaap om te spelen en de Arcade hallen hier hadden , of een afgeschermd deel waar de fruitautomaten stonden met een bord " 18 of ouder " er voor zoals aan de Katshoek en om de hoek bij Binnenwegplein of helemaal geen 18 deel zoals beneden in het Chinese boot restaurant liggend aan de Maashaven , daar was dus alleen Arcade .

Toen ik wat ouder werd en alle kasten hier plots verdwenen ging ik wel eens naar de toen al bekende hal in Scheveningen , ook Amsterdam is veel langer door gegaan , wat daar ooit zat aan Arcade was niet normaal .

zucht.. idd, the GOOD TIMES :) de hal in scheef is niet meer zoals het was, de enige oldskool machine is de mspacman/galaga machine :P
 
Back
Top