What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

NAC monitor probleem

OneEye

Arcade Local
Joined
Sep 22, 2009
Messages
56
Reaction score
0
Location
Tilburg, Netherlands
6301512537_ce48fe6e1c_m.jpg 6302042490_cd64190e26_m.jpg

Hallo allen,

sinds kort heb ik een probleempje met mijn NAC monitor.
Hopelijk is het een beetje duidelijk te zien in bovenstaande foto's (NeoGeo testbeeld).

Helemaal rechts is het scherm 'ingedeukt' . De rest van het scherm is prima alligned , maar aan de rechterkant is het grid niet meer vierkant.
Ik heb geen idee wanneer dit gebeurt is. Kan het gekomen zijn doordat ik teveel 'gespeeld' heb met de monitor instellingen? Het is behoorlijk irritant als je erop gaat letten. Vooral bij een side scroller .

Heeft iemand een idee of dit nog te fixen is, of is het beter hier vanaf te blijven voordat het nog erger wordt?

Groet,
Maycel
 
Hey,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Heel klein maar toch.
Maar volgens mij zit er in de kast achter de monitor nog meer instellschroeven.
Kijk ff in de handleiding van de cab.
Misschien dat je daar wat kan aanpassen

Zelf heb ik omdat het zo klein is, het scherm iets verbreed, waardoor 2 beeldlijnen rechts buiten het beeld vallen.

Nu ziet het er allemaal goed uit. En als ik intern de boel weer schoonmaak, kijk ik wel verder. :P
 
Dat probleem heet 'compressie', en is op de meeste monitoren altijd aanwezig. Kijk even wat er gebeurt als je de h.size en h.pos aanpast. Wegkrijgen doe je het niet. Het zal er altijd in bepaalde mate zijn.
 
Met de h.size kan ik het probleem idd een beetje verbergen, zodat er mee te leven is :)
De h.pos staat al op het maximum, het scherm kan dus niet verder naar rechts.

Laten we maar hopen dat het niet erger gaat worden. Ik zal binnenkort eens kijken of er nog iets
aan het beeld te doen valt vanaf de monitorprint. Hoewel ik hier een beetje huiverig voor ben.
 
OneEye":12az42rj said:
Met de h.size kan ik het probleem idd een beetje verbergen, zodat er mee te leven is :)
De h.pos staat al op het maximum, het scherm kan dus niet verder naar rechts.

Laten we maar hopen dat het niet erger gaat worden. Ik zal binnenkort eens kijken of er nog iets
aan het beeld te doen valt vanaf de monitorprint. Hoewel ik hier een beetje huiverig voor ben.

Maycel,

Meestal duiden dit soort problemen op verlopen condensatoren in het horizontale circuit. Dit is het deel waar eea. nogal heet wordt. Condensatoren kunnen daar niet zo goed tegen. Je zou dit domweg proefondervindelijk moeten testen. Eerst schema achterhalen en dan alle condensatoren in dat circuit eruit halen, meten en evt. vervangen. Misschien bestaat er ook wel een capkit voor deze monitor. Dan vervang je altiijd te veel maar geeft de monitor meestal wel een veel strakker beeld.
 
bijna vergeten te melden dat de monitor volgens mij getri-synced is. Gaat het cap verhaal dan nog steeds op ?
Ik heb inmiddels ook een artikel op AO gevonden over compression. Daar werd ook beschreven hoe bepaalde
condensatoren te vervangen.

Ik zal in het weekend eerst eens precies uitzoeken welk type monitor ik heb, en de bijbehorende schema's proberen te vinden.
 
OneEye":ygv32xwf said:
bijna vergeten te melden dat de monitor volgens mij getri-synced is. Gaat het cap verhaal dan nog steeds op ?
In tri-sync chassis zitten ook caps 😉 In een tri-sync chassis zitten meerdere setjes caps voor de verschillende scan-frequenties. Was dit chassis wel 100% geschikt voor de tube/coil? Anders kan het daar nog aan liggen. De impedantie van de spoelen op de tube mag niet te veel afwijken.
 
Heb de cab bij rklok gekocht dus ik ga er van uit dat het chassis wel goed zit. Bovendien heeft ie al meer dan een jaar perfect gewerkt en doet het probleem zich nu pas voor.

Ik heb sinds kort ook een xxxx-in1 en als ik die aansluit heb ik geen last van compression. Nu vermoed ik dat het scherm dan naar 31Khz springt en er op deze frequentie er dus geen compression probleem is.

Ik heb alleen geen schema van het chassis. Dus moet ik eens op mn gemak kijken of ik er achter kan komen welk setje caps voor het 15Khz gedeelte is. Is het eenvoudig om het type chassis te achterhalen en eventuele documentatie op te zoeken ?
 
OneEye":gfx9zo2j said:
Heb de cab bij rklok gekocht dus ik ga er van uit dat het chassis wel goed zit. Bovendien heeft ie al meer dan een jaar perfect gewerkt en doet het probleem zich nu pas voor.

Ik heb sinds kort ook een xxxx-in1 en als ik die aansluit heb ik geen last van compression. Nu vermoed ik dat het scherm dan naar 31Khz springt en er op deze frequentie er dus geen compression probleem is.

Ik heb alleen geen schema van het chassis. Dus moet ik eens op mn gemak kijken of ik er achter kan komen welk setje caps voor het 15Khz gedeelte is. Is het eenvoudig om het type chassis te achterhalen en eventuele documentatie op te zoeken ?

Zonder schema wordt dit best lastig en kom je uit op "het op goed geluk vervangen" :( Zijn er geen nozomi-leden die eenzelfde chassis hebben en weten waar het vandaan komt?
 
Als je een tri-sync chassis in je NAC hebt zitten is de kans erg groot dat het een Rodotron 666A is, of een Wei-Ya (ehh.. nummer ff kwijt.. 3129 ofzo..)
 
Back
Top