What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

MTC9000 problemen

swoon

Credit Feeder
Joined
Jun 20, 2011
Messages
39
Reaction score
0
Goede morgen,

Ik heb gisteren een Mega-Tech opgehaald met defect scherm.
Het is een Hantarex MTC 9000.

Ik heb de kast getest met een MTC900 uit een ander cab, die doet het wel in de cab.
Ik zou graag de MTC 9000 repareren en gebruiken als het mogelijk is.

Wat ik getest heb:
1/ Power Supply doorgemeten. Er komt effectief 128V en 240V AC op het monitorchassis toe.
2/ Fuses op het bord zijn ok.
3/ B+ op het bord is 170V! Lijkt me veel te hoog...
4/ Ik hoor geen geknetter bij het in en uitschakelen van het scherm. Geen HV denk ik.
5/ Geen Neck Glow in de tube.

Moet ik er meteen van uit gaan dat mijn Flyback stuk is? Ik vind het super vreemd dat die B+ zo hoog is. Heeft dit chassis een soort shutdown modus?

Zijn er dingen die ik eerst kan checken en uitsluiten?

Elke sugestie is welkom :)

Thx!
 
Ik zou om te beginnen de b+ naar beneden bijstellen tot 130 V, met de B+ pot. Maar ik vermoed niet dat dit het probleem is. Weet je zeker dat je geen neck glow hebt? Alle kabels goed aangesloten? Geen afgebroken pins in de nek aansluiting? Licht het scherm iets op, of blijft het donker en stil?

Overigens hoef je niet per sé geknetter te horen hoor, ik heb ook een MTC 9000 chassis en deze werkt fluisterstil, geen geknetter of niets. :D
 
Alles blijft inderdaad donker en stil. Volgens mij is er echt geen neckglow.
Kan ik een flyback doormeten? Of checken op shorts? Ik weet niet meteen hoe zo'n pinout er uit ziet...
 
swoon":20otjhab said:
Alles blijft inderdaad donker en stil. Volgens mij is er echt geen neckglow.
Kan ik een flyback doormeten? Of checken op shorts? Ik weet niet meteen hoe zo'n pinout er uit ziet...
.

Dat kan je 1x doen, daarna hebben we éen forumlid minder. :|

NIET DOEN DUS, een flyback genereert ongeveer 24k volt. Als je daardoor geraakt wordt, zeker bij doormeten (lekker, een pinnetje in elk handje geleid goed), dan blijft dat niet zonder gevolgen.

Maar het kan ook goed zijn dat er geen stroom gegenereerd wordt aangezien je zegt dat alles zwart en stil blijft.

Diagnoses zijn moeilijk op afstand te maken, probeer het anders eens via http://starjet.nl/monitoren/
 
Hey, Niet onder spanning... Dat zou inderdaad gedurfd zijn :)

ik bedoelde doormeten op shorts. Sorry hehe
Het is en blijft een transfo, niet?

Anyhoo... Ik denk dat ik misschien aan een chassis geraak waarop de EW compleet om zeep is. Misschien kan ik daar de LOPT eens van overplanten en zien wat er gebeurt.
 
Het bleek dus de TH1 spoel te zijn die open was...
Met een andere start de hele reutemeteut op. Ik heb zowaar scherp beeld.

Alleen zijn de kleuren compleet vreemd... moet ik nog even bekijken.
 
swoon":1psatosb said:
Het bleek dus de TH1 spoel te zijn die open was...
Met een andere start de hele reutemeteut op. Ik heb zowaar scherp beeld.

Alleen zijn de kleuren compleet vreemd... moet ik nog even bekijken.

Degauss?

Maarre, hoe ben je daar achter gekomen?
 
Ik heb gelukkig nog een werkende Hantarex MTC 9000 waar ik onderdelen van kon stelen.
Ik heb eerst steeds het onderdeel waarvan ik dacht dat het stuk was ingebouwd in de werkende monitor.
Zo wist ik dat mijn IC's, flyback e, HOT goed waren. (Gelukkig heb ik een desoldeerstation... daarmee is een flyback wisselen echt kinderspel)

Ik wist ook dat mijn horizontale naar de filistijnen was... ik had zo'n vermoeden omdat ik een B+ van 170V had .
De hoogspanning schoot niet aan en ik heb geen nekglow. (Dus ik zocht naar een probleemmet de horizontale deflectie of een slechte flyback.)

Ik ben er achter gekomen door te checken of er op IC2 (oscilator ic denk ik) wel de nodige 12V zat om de horizontale oscilator in gang te stampen...

Eens ik wist dat de voltages daar mis waren was het redelijk simpel. Ik heb de diodes en caps gechecked... om dan uiteindelijk bij het 12V transfo'tje uit te komen.

Ik heb hem trouwens terug aan elkaar kunnen solderen. (Draadje van een winding was bovenaan aan de aansluiting afgebroken.) Ik hoop hem vanavond eens te kunnen testen... fingers crossed :o

Desalniettemin zou ik het tranfo'tje toch graag vervangen met een degelijk nieuw onderdeel...
 
ckong":1mmxsikk said:


Ik dacht het ook eerst, maar een ander chassis op dezelfde tube (met dezelfde bron) geeft wel goede kleuren. Dus ik hoop dat het iets simpel is, zoals ergens een kortsluitingetje op de inputs of zo...

Vanavond verder testen :)
 
Voila, we zijn er :)

GKZlDzZ.jpg


De RGB gains stonden gewoon niet juist...
 
Back
Top