Mildoe
Puzzle Mastermind
Een van de grootste vijanden van de gamesindustrie zijn de gevreesde "piraten". Gamesdevelopers proberen van alles om hun producten zo te beveiligen dat kopieeren niet mogelijk is. De beveiliging op de games zijn eerder een uitstel van executie, aangezien alle games toch wel gekraakt worden voor de illegale handel. In Nederland kan je merendeels de games via het internet downloaden of bij "een mannetje" de games voor een prikkie kopen.
Hong Kong staat bekend als een van de grootste producenten van namaakproducten. Alles wat nagemaakt of gekopieerd kan worden, wordt in Hong Kong gedaan. De gamesindustrie in Hong Kong leeft niet van de verkopen van de grote speelgoedzaken, maar van de kleine gameshops in een van de vele shopping arcades. Veel van deze winkeltjes verkopen de games wel legaal, maar er zijn nog dubieuzere winkels te vinden.
Als je even verder zoekt, dan vind je de winkeltjes die helemaal niet mogen bestaan in Hong Kong. Iedereen weet dat die winkels er zitten, maar de politie doet hier helemaal niks aan. Vergelijk het maar met de junkies op Hoog Catherijn in Utrecht. De politie weet dat die mensen daar elke avond zitten te spuiten, maar ze doen er niks aan. De winkels mogen er wel zijn, maar zij mogen de gekopieerde games niet verkopen. Hoe gaat dat dan in zijn werk?
De winkels zijn heel erg simpel ingericht. Aan de muren zijn planken gespijkerd waar de games, zonder plastic hoes, tegen de muur aan liggen. Er hangt ergens in de winkel een bord met prijzen erop. Er is geen winkelpersoneel. Er is ook geen kassa. Het enige wat wel in de winkel ligt, naast de games, is een doosje. Je kiest een paar games uit en dan leg je wat geld in het doosje. En zo heb je een handje vol gekopieerde games voor ongeveer tien euro. Let wel op dat je niet de winkel uit kan lopen zonder te betalen. Er lopen namelijk wel mensen rond die de winkel constant in de gaten houden.
Blijkbaar vinden de gamers in Hong Kong het heel erg normaal om massaal de gekopieerde games te kopen. Er wordt niet alleen massaal verkocht, maar ook de overheid doet niet veel om dit tegen te gaan. Is er dan een verklaarbare reden hiervoor? Ze zullen het zeker niet doen om importgames te kunnen spelen, want de games uit Japan komen vrijwel tegelijkertijd hier in Hong Kong uit. Zijn de gamers hier zo arm dat zij de normale winkelprijzen niet kunnen betalen? Voor Nederlandse maatstaven zijn de games hier goedkoper. Reken voor een game maar ongeveer twintig euro, maar daarentegen verdienen de Chinezen hier stukken minder.
Als je hier in de winkels gaat kijken, dan heeft PlayStation 2 de grote overhand in de schappen. Daarnaast is de GameBoy Advance nog steeds geliefd bij de Chinese consumenten. De PlayStation Portable en de Nintendo DS hebben hier ook ruimte om hun spellen te tonen. Een opvallend verschijnsel hier in Hong Kong is zeker wel de grote afwezigheid van de XBOX in de schappen. Daarnaast zijn de GameCube games niet goed vertegenwoordigd. Het lijkt erop alsof de consoles en handhelds alleen maar een bestaansrecht hebben in Hong Kong als je er gekopieerde games op kan spelen. De PlayStation 2 en de GameBoy Advance hebben games die makkelijk te kopieren zijn. De PSP heeft natuurlijk de homebrew waar je gedownloade PSP games op kan spelen. De enige uitzondering op deze regel is de Nintendo DS. Misschien een goed idee voor de heren Iwata, Kutaragi en Moore om voortaan maar eens fraudegevoelige consoles of handhelds te produceren. Het zal in ieder geval de hardwareverkopen stimuleren.
Hong Kong staat bekend als een van de grootste producenten van namaakproducten. Alles wat nagemaakt of gekopieerd kan worden, wordt in Hong Kong gedaan. De gamesindustrie in Hong Kong leeft niet van de verkopen van de grote speelgoedzaken, maar van de kleine gameshops in een van de vele shopping arcades. Veel van deze winkeltjes verkopen de games wel legaal, maar er zijn nog dubieuzere winkels te vinden.
Als je even verder zoekt, dan vind je de winkeltjes die helemaal niet mogen bestaan in Hong Kong. Iedereen weet dat die winkels er zitten, maar de politie doet hier helemaal niks aan. Vergelijk het maar met de junkies op Hoog Catherijn in Utrecht. De politie weet dat die mensen daar elke avond zitten te spuiten, maar ze doen er niks aan. De winkels mogen er wel zijn, maar zij mogen de gekopieerde games niet verkopen. Hoe gaat dat dan in zijn werk?
De winkels zijn heel erg simpel ingericht. Aan de muren zijn planken gespijkerd waar de games, zonder plastic hoes, tegen de muur aan liggen. Er hangt ergens in de winkel een bord met prijzen erop. Er is geen winkelpersoneel. Er is ook geen kassa. Het enige wat wel in de winkel ligt, naast de games, is een doosje. Je kiest een paar games uit en dan leg je wat geld in het doosje. En zo heb je een handje vol gekopieerde games voor ongeveer tien euro. Let wel op dat je niet de winkel uit kan lopen zonder te betalen. Er lopen namelijk wel mensen rond die de winkel constant in de gaten houden.
Blijkbaar vinden de gamers in Hong Kong het heel erg normaal om massaal de gekopieerde games te kopen. Er wordt niet alleen massaal verkocht, maar ook de overheid doet niet veel om dit tegen te gaan. Is er dan een verklaarbare reden hiervoor? Ze zullen het zeker niet doen om importgames te kunnen spelen, want de games uit Japan komen vrijwel tegelijkertijd hier in Hong Kong uit. Zijn de gamers hier zo arm dat zij de normale winkelprijzen niet kunnen betalen? Voor Nederlandse maatstaven zijn de games hier goedkoper. Reken voor een game maar ongeveer twintig euro, maar daarentegen verdienen de Chinezen hier stukken minder.
Als je hier in de winkels gaat kijken, dan heeft PlayStation 2 de grote overhand in de schappen. Daarnaast is de GameBoy Advance nog steeds geliefd bij de Chinese consumenten. De PlayStation Portable en de Nintendo DS hebben hier ook ruimte om hun spellen te tonen. Een opvallend verschijnsel hier in Hong Kong is zeker wel de grote afwezigheid van de XBOX in de schappen. Daarnaast zijn de GameCube games niet goed vertegenwoordigd. Het lijkt erop alsof de consoles en handhelds alleen maar een bestaansrecht hebben in Hong Kong als je er gekopieerde games op kan spelen. De PlayStation 2 en de GameBoy Advance hebben games die makkelijk te kopieren zijn. De PSP heeft natuurlijk de homebrew waar je gedownloade PSP games op kan spelen. De enige uitzondering op deze regel is de Nintendo DS. Misschien een goed idee voor de heren Iwata, Kutaragi en Moore om voortaan maar eens fraudegevoelige consoles of handhelds te produceren. Het zal in ieder geval de hardwareverkopen stimuleren.