What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Atari Showcase 33 met kapot scherm - Wat te doen?

Wallo

Button Masher
Joined
Apr 21, 2013
Messages
16
Reaction score
0
Hoi!

Kunnen jullie me adviseren wat ik het beste kan doen met 't volgende?

Ik heb jaren genoten van m'n Atari Showcase, met daarin een NAOMI 2 + GD-ROM.
Helaas is de beeldbuis kapot gegaan, snif.. snif... :cry:
Ik denk dat repareren geen zin heeft, of in ieder geval erg kostbaar is (als het al kan).
Misschien is dit daarom een goed moment om afscheid van m'n Adje Atari te nemen.
Hoe cool deze joekel van een cab ook is, Adje neemt erg veel ruimte in beslag.

Ik ben zelf een n00b als het aankomt op 't zelf in elkaar zetten van een Arcade kast, op wat klein onderhoud na, maar wil niet zonder komen te zitten! :)

1) Is het iets om de NAOMI 2 unit eruit te halen en in een andere cab te laten bouwen, zoals een Astro City cab of Universal cab?
2) Zou er nog interesse zijn en waarde zitten in (onderdelen van) een Atari Showcase cab?

Hieronder wat foto's van alle kanten van de cab en een paar onderdelen die ik er toentertijd los bij heb gekocht:

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :D

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


6.jpg


7.jpg


8.jpg


9.jpg


10.jpg


11.jpg


12_los.jpg
 
Thanks, ik had 't gezien. ;)
Had ze met m'n suffe kop in de verkeerde folder gezet. :P
Ik denk dat ik maar beter kan gaan slapen. :D
 
De term 'kapot' is misschien iets te breed. Gaat de beeldbuis niet aan? Geeft ie geluid bij het aanzetten? etc.
 
Ja, wat is er aan de hand met de monitor? We hebben erg veel kennis in deze community zitten, dus de kans dat iemand je kan helpen is aanwezig :-)

Als je zoekt naar verkoopwaarde van de kast, of onderdelen ervan..? Ik denk dat de kast in zijn geheel (zonder Naomi2) zo'n 150-200 euro waard is. De losse onderdelen zijn afhankelijk van de staat. Wat goed los te verkopen is, is de monitor, sticks en knoppen, voeding, coin acceptor en de trafo. De rest is hout ;-).
 
Bedankt voor de info, Cageman!

Bij het aanzetten van de cab is duidelijk om de tel een kleine, enkele, 'pets' of 'knetter' te horen bij de beeldbuis.
De zekering is nog intact, het geluid uit de monitor doet het ook nog en de voeding, met name de omvormer, lijkt ook nog prima in orde te zijn. Ik heb de boel door een vriend laten doormeten.

Ik weet nog precies wanneer het kapot ging.
Na het aanzetten van de kast zag ik het beeld snel verdwijnen in een groen puntje, waarna het meteen was afgelopen.
 
Waarom vervang je je cab niet met een naomi universal? Je hebt tenslotte een naomi 2 mobo met cp etc. en die cabs hebben (bijna) altijd een 31khz monitor. (En ze kosten geen drol, alleen soms wel even zoeken.)
 
Klinkt alsof je hoogspanning doorgefikt is. Kort door de bocht, dat komt uit een torentje op de monitor print, en zit met een zuignap aan de beeldbuis vast. Niet mee gaan pielen, 25.000 volt doet auw als je niet weet waar je mee bezig bent.

Grote kans dat als je de monitor print vervangt, dat hij het weer gewoon doet. Alhoewel multisync monitoren cq. prints wat moeizaam te vinden zijn tegenwoordig, helemaal in 34" variant.
 
Dit is een 15k chassis. Naomi 2 zal ook op 15k staan.
 
Asure":k0kou396 said:
Voeding heeft label Polo 15/25Khz erop zitten, of is die universeel voor low/mid res?

Dat zijn er heel veel die 15 en 25kHz aan kunnen. Wordt pas echt multisync als hij ook 31 kHz aan kan.
 
En een Naomi kan alleen 15k of 31k. Deze setup is dus 15k.
 
Maar het is toch een kwestie van dipswitches goed zetten en hij is 31khz? Dus zowel een vervangende monitor van 15khz of 31khz is een optie.
 
Nou, als ik het zo lees dan kan ik m'n Atari Showcase beter van de hand doen naar iemand die het graag zou willen hebben (en weet te voorkomen dat ie 25.000 volt door z'n lijf jaagt :D ).
Dat betekent automatisch dat ik Chapddr's tip op moet volgen en op zoek moet naar een Universal cab en iemand die een Naomi 2 erin kan bouwen. :)

Als jullie suggesties hebben, dan hoor ik het graag!

Ook wil ik effe kwijt hoe geweldig behulpzaam iedereen hier is!
 
Wallo":1pmo52mn said:
Dat betekent automatisch dat ik Chapddr's tip op moet volgen en op zoek moet naar een Universal cab en iemand die een Naomi 2 erin kan bouwen. :)

Als jullie suggesties hebben, dan hoor ik het graag!

Ook wil ik effe kwijt hoe geweldig behulpzaam iedereen hier is!
Geen dank :-)

Een Naomi Uni is eenvoudig te vinden, eentje met een goede monitor is wat zeldzamer. Een beetje geduld hebben helpt daarbij.

Een Naomi 2 is plug-and-play in een Naomi Universal cab. Die kun je er letterlijk zo inzetten. Alleen even DIP switch 1 op de Naomi 2 omzetten voor 31khz (een Naomi Universal heeft standaard een 31khz (=VGA) monitor).
 
Thanks, Cageman.

Dat moet me lukken!

Ik zal m'n ogen open houden voor een Uni cab en de Atari kast hier op het forum aanbieden.

Off topic; Ik zie dat je uit Breda komt. Ik woon in Veldhoven.
 
Gelukkig doet die 't nog prima. :P

Ik heb de Atari Showcase via 't Buy, Sell & Trade forum in de verkoop gedaan. :(
 
Back
Top